Oxyma intervjuar svenska profiler om framgångsrik produktutveckling

Vad är det som lägger grunden för framgångsrik produktutveckling, och vilka trender råder just nu? Oxyma ställde frågorna till ett par framstående personer som på olika sätt arbetar med produktutveckling. Svaren med deras trendspaningar är publicerade på Oxymas hemsida.

Intervjuerna har genomförts inom ramen för seminariet Framgångsrik Produktutveckling som Oxyma arrangerar den 25 april i Stockholm.

De personer vi talade med är:

·  Sofia Ritzén, Docent i integrerad produktutveckling Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)

·  Gunnar Storfelt, vd Amplify

·  Kjell-Håkan Närfelt, Chefsstrateg Vinnova

·  Peter Thorwid, Projektledare, Product Concept, Alfa Laval

·  Lars Elsmark, Group Manager Mechanics, Industrial Technic, Atlas Copco

·  Hans Tell, Designmentor

Svaren kretsar bland annat kring agil utveckling, lean produktutveckling, att ringa in värdeskapande moment, och olika former för samarbete och organisation kring utvecklingsarbetet.

Några citaten från intervjuerna i kort utdrag:

Sofia Ritzén, Docent i integrerad produktutveckling KTH:

-  Trender kring organisering och ledning av produktutveckling handlar mycket om lean och agilt – särskilda ansatser för att arbeta målinriktat och att använda sina resurser på rätt sätt. Ytterligare en lika viktig och framträdande trend är behovet av att klara av att både leverera rätt sak på kort sikt och nya saker på lång sikt. Att vara både radikal och inkrementell i sitt innovationsarbete - att i högre grad fokusera på innovation och sin innovationsförmåga är en trend.

Kjell-Håkan Närfelt, Chefsstrateg Vinnova på temat framgångsfaktorer och trender:

-  En hantering av affärs- och produktutvecklingsprocesser (integrerat och sammanhållet!) som går över organisationsgränser och nyttjar respektive attraherar talang, kreativitet, kunskap respektive teknik som finns utanför den egna organisationen, dvs ”open innovation”-strategier.

Gunnar Storfeldt, vd Amplify:

-  Antagligen kommer trenden gå mot mer "agil" produktutveckling – där snabbhet och flexibilitet är nyckeln. Fokus på "lean" kommer att tonas ner då det riskerar att minska handlingsfriheten och det "slack" som behövs i produktutveckling för att möta en snabbt föränderlig omvärld.  I tillägg kommer vi se en trend där de tidiga faserna i produktutveckling – insiktssökande och idéskapande – professionaliseras.

Hans Tell, Designmentor

- Företag som gör en mycket medveten produktutveckling utifrån användarperspektiv i fokus lyckas på marknaden och få stor efterfrågan och framgång.

Läs intervjuerna i sin helhet här.

• konstruktion
  • johan norelius
  • hans tell
  • amplify
  • gunnar storfeldt
  • integrerad produktutveckling
  • kth
  • vinnova
  • kjell-håkan närfelt
  • sofia ritzén
  • lean produktutveckling
  • agil utveckling
  • lean
  • agil
  • trendspaning
  • trender

Oxyma är ett konsultföretag inom produktutveckling. När vi startade 2004 var vi pionjärer och började arbeta med ett affärsinriktat förhållningssätt till produktutveckling.Under årens lopp har vi hjälpt våra kunder att bli framgångsrika genom att koppla ihop teknik med affärsnytta. Kanske är det därför som efterfrågan på våra tjänster ständigt växer.