Efva Attling lanserar T-commerce

Efva Attling lanserar T-commerce

Idag presenterar Panagora och Efva Attling en ny typ av butik som är helt anpassad till surfplattor.

Efva Attling har valt att satsa på en snabbväxande del av e-handeln. Enligt branschorganisationen .SE så använder var femte svensk en surfplatta regelbundet och antalet blir fort fler. E-handelsexperterna Panagora som har utformat den nya butiken kallar handeln via surfplattor för t-commerce, en förkortning av tablet commerce som har blivit vedertagen inom e-handel.

- Surfplattan är det snyggaste formatet för e-handel hittills. Även om trafiken via smartphones är större så är läsplattor en viktigare kanal för Efva Attling eftersom den kan kommunicera varumärket mycket bättre, säger Moon-Suck Song, vd Panagora.

Efva Attling har arbetat med Panagora sedan 2011 då de skapade ett uppdaterat e-handelskoncept för varumärket. I och med satsningen på t-commerce så tar Efva Attling ytterligare ett steg för att skapa en gedigen varumärkesupplevelse i de digitala kanalerna.

- iPad-butiken har inte varit en teknisk utmaning, utmaningen har varit att hitta balansen mellan det estetiska och det kommersiella. Vi vill både visa produkterna på ett vackert och inspirerande sätt och samtidigt göra det enkelt att handla. Vilket vi tycker att vi har lyckats med, säger Petra Dranger Jendermyr, Marknads och PR-chef på Efva Attling.

Butiken har anpassats till surfplattor på följande sätt:
1. Navigeringen har anpassats till touchscreens och ”swipe-funktionen” där användaren tar sig fram genom att dra sitt finger över skärmen.
2. Förstasidan har konstruerats som en butiksentré och visar liksom ett skyltfönster bilder av produkterna i en utvald miljö.
3. Butiken har fler och mer detaljerade produktbilder som är inzoomningsbara och utnyttjar hela skärmens yta.
4. Köpflödet liknar en vanlig nätbutiks, men menyerna och varukorgen är separerade på vänster respektive höger kolumn.
5. Butiken är en enklare och renare version av en traditionell nätbutik. Fokus ligger helt på produkterna som får dominera utrymmet.

Den nya butiken kommer även att ersätta den produktkatalog som har skickats till över 200 återförsäljare tidigare. Nu kan butikspersonalen istället se detaljerade bilder av smyckena, lägga order och få säljstöd direkt via iPaden.

Posten e-handelsexpert Arne Andersson har fått en förhandsvisning av den nya butiken.

- Efva Attlings t-commercebutik motsvarar mina förväntningar på hög klass och en lite annorlunda, lyxig design. Den speglar varumärket väl, menar Arne.

Ytterligare information:
Moon Suck-Song, vd, Panagora

Petra Dranger Jendermyr, Marknads och PR-chef på Efva Attling
petra@efvaattling.com

Om Efva Attling AB
Efva Attling öppnade sin ateljé 1999 på Hornsgatan 42 på Söder i centrala Stockholm. Efter två år expanderade hon sin verksamhet och köpte grannlokalen där hon inredde sin första butik. Idag äger hon även butiker i Helsingfors, Göteborg, Malmö, Oslo och New York. Efva Attling Stockholm är nu etablerat i över tio länder, med åtta konceptbutiker och 200 återförsäljare.

Panagora är Sveriges ledande leverantör av e-handel inom mode, skönhet och retail. Företaget har över 50 kunder som tillsammans omsätter över en halv miljard kronor årligen genom sin nätförsäljning. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker till bland andra. Byredo, Nudie Jeans, sneakersnstuff, Caliroots, Efva Attling och VAvenue Shoe Repair.

Vi är ledande e-handelsexperter och leverantör av e-handelssystem inom retail/mode. Vi har utvecklat nätbutiker sedan 2005 och förvaltar i dag över 50 olika butiker. Tillsammans omsätter våra kunder en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Våra två fokusområden är produktion av nya butiker samt förvaltning och vidareutveckling av befintliga.