Nya tider, nya hot.

Skadlig kod och därmed IT-säkerhet har de senaste åren genomgått en stor förändring, och säkerheten inom organisationerna måste hänga med. Hackare har drastiskt förbättrats, både när det gäller volym och sofistikering, vilket innebär nya tekniker för hot mot företagsnät under mycket längre perioder än någonsin tidigare.

Ett webinar om ämnet har hållits av Pandas egen Luis Corrons, teknisk direktör för PandaLabs, med titeln "Hur Prediktiv Intelligens hjälper till att skydda företag".

Uppgiften att skydda ett bolag är en utmaning eftersom det finns hundratals, ibland tusentals datorer i nätverket. En brottsling behöver bara hacka en av dessa enheter för att lyckas. Säkerhetsföretag har arbetat i årtionden nu för att säkerställa att det inte finns någon infekterad dator.

I början var det enkelt, antalet hot var mycket lågt, så att kunna identifiera alla hot var möjligt och datorer var därmed säkra. Några av dessa hot var komplexa vilket orsakade en mardröm för antivirusföretag, eftersom det kunde ta flera dagar, till och med veckor, för de bästa forskarna bara att upptäcka dem. Skaparna av dessa virus var människor som försökte visa upp sina förmågor, dvs hur bra de var, och det var det som var drivkraften.

När sedan internet uppstod, fanns ett klart bakomliggande motiv: pengar. När cyberkriminella funderade på hur det gick att tjäna pengar ekonomiskt med hjälp av attacker, måste saker och ting verkligen ändras, och säkerhetsföretag fick återigen anpassa sig.

Antalet nya hot som skapas ökar exponentiellt.

"Förr i tiden" kunde ett virus ta veckor eller månader att resa från LA till NY, nu tar det bara några sekunder för ett virus att åka från Washington DC till Tokyo. Traditionella antivirusmetoder inkluderade traditionell svartlistning och vitlistning. Både svartlistning och vitlistning fungerade bra ett tag, men i en tid av mer avancerade hot räcker de inte längre. Cyberbrottslingar kan försöka och då misslyckas en miljon gånger, men så fort de får det rätt en gång, så vinner de. Det är inte samma villkor som tidigare och säkerhetslösningar måste utvecklas för att komma framåt.

Det är en uppförsbacke för många säkerhetsleverantörer, men som en viktig spelare i branschen vet vi på Panda Security vad som krävs för att bekämpa de mest sofistikerade cyberattackerna. Nu är det en fråga om verkställan, och att företag erkänner hur viktig säkerheten är för deras affärsmål.

• Datorer, datateknik, programvaror

Karin Angerind