GoldenEye/Petya, den senaste attacken - hur förhindras den?

GoldenEye / Petya, är den senaste jordbävningen inom cybersäkerhet. I vår tekniska rapport delar PandaLabs, Panda Securitys anti-malware laboratorium, detaljerad information om den nya storskaliga attacken som sprider sig och spridit sig snabbt. Attacken utfördes med hjälp av en variant av ransomware som kallas GoldenEye.

Att vara förberedd gör hela skillnaden mellan att falla offer för attacken eller inte. Av denna anledning rekommenderar vi att ni följer följande steg:

• Var försiktig med dokument som finns i e-postmeddelanden från otillförlitliga avsändare. Analysera alla inkommande och utgående e-postmeddelanden för att upptäcka hot och filtrera körbara filer för att förhindra att de kommer till slutanvändaren.

• Håll era operativsystem, er programvara och er egen mjukvara uppdaterade på alla enheter.

• I det här fallet har vi (igen) upptäckt användningen av ETERNALBLUE. Därför rekommenderar vi att ni ser till att följande patchning är installerad på alla datorer i hela ert nätverk: https://technet.microsoft.com/en-us/library/security/ms17-010.aspx

• Lita bara på Next Generation Endpoint Protection såsom exempelvis Adaptive Defense och Adaptive Defense 360. Vanligt antivirus hjälper inte mot denna nya sorts attacker.

• Om ni redan har Adaptive Defense, och i händelse av nya storskaliga attacker, ställ in "Lock Mode" i Adaptive Defense: då körs endast de processer som är klassificerade som trovärdiga av Panda Security.

• Gör regelbundna säkerhetskopior av er data och se till att dessa fungerar korrekt och att de inte är anslutna till nätverket.

För mer information om attacken, besök Panda Securitys Media Center.

• Datorer, datateknik, programvaror

• ransomware

Panda Security grundades 1991 och är världens ledande leverantör av molnbaserade säkerhetslösningar. Produkterna finns på 23 språk och har miljoner användare i 200 länder världen över. Panda Security var det första IT-säkerhetsföretaget att erbjuda kraften i molnteknologi via sin Collective Intelligenceteknologi. Den här innovativa säkerhetsmodellen kan automatiska analysera och klassificera tusentals fall av ny skadlig kod varje dag, vilket garanterar kunder det mest effektiva skyddet med minimal prestandapåverkan. Nyligen lanserades också ett gratis antivirus i molnet; det ultralätta Panda Cloud Antivirus. Panda Security har 56 kontor världen över med ett amerikanskt huvudkontor i Kalifornien och ett europeiskt huvudkontor samt centrum för forskning i Spanien (Madrid och Bilbao). För mer information, gå till: www.pandasecurity.com.

Karin Angerind

Presskontakt Ansvarig marknadsföring och säljprocess 08-50553278