​Innovativt nytt medlemsföretag med färskt patent

Paper Province senaste medlemsföretag är CS Produktion i Säffle. Under en vanlig arbetsdag legoproducerar och monterar de produktionsutrustning åt kunder inom bland annat livsmedels- telekom-, pappers- och övrig processindustri. Men företaget har också nyligen fått patent på en egen fiffig innovation som kan spara tid och pengar åt världens alla mjukpapperstillverkare.

– Det är ett schaberblad som kommer eliminera behovet av produktionsstopp för schaberbladsbyten. Våra tester hittills visar att det fungerar som vi tänkt, berättar Anders Eriksson, vd och ägare av CS Produktion.

Eliminerar produktionsstopp

Ett konventionellt schaberblad är enkelt beskrivet ett stålblad som skrapar av pappret från en stor torkcylinder i pappersmaskinen. Det är schaberbladet som skapar de mikroveck som i dagligt tal kallas kräppning. Schaberbladet slits under drift och cirka fyra gånger per dygn måste produktionen stoppas för schaberbladsbyte, vilket kostar tid och pengar. Men CS Produktions innovation gör det möjligt att under drift mata fram schaberbladet från ena sidan till den andra på ungefär samma vis som gamla analoga skrivmaskiner matar fram ett färgband.

– Därmed slipper producenten stanna maskinerna för att byta schaberblad, vilket på årsbasis betyder stora besparingar, berättar Anders.

Viss utveckling återstår ännu innan schaberbladet kan lanseras och Paper Province har lovat hjälpa till med det fortsatta arbetet. Totalt finns cirka 2000 mjukpappersmaskiner i drift ute i världen, så marknaden är omfattande.

Tillverkade avvattningspress

CS Produktion var också med och tillverkade den avvattningspress för biomaterial som Etteplan och uppfinnaren Stefan Sobota utvecklat, och som premiärvisades i Säffle december. En maskin som enbart i Sverige har potential att spara energi motsvarande uppvärmningen av 25.000 villor.

Vill hitta nya marknader

Anders har ägt och drivit CS Produktion sedan han köpte det av BTG Källe Inventing 2001. Anledningen till att han nu går in som medlem i Paper Province är att han vill hitta nya marknader och knyta nya kontakter. Enligt Anders är det få legoföretag som har så stora svarvar och fräsar i sin maskinpark som de och han är säker på att många av klustrets medlemmar kan ha nytta av deras tjänster och produkter.

– Vi kan ta hand om produktion av exempelvis mycket stora valsar, ända upp till tio meter breda, och invändig svarvning klarar vi upp till 3,5 meter. Vi kan också fräsa ex schabrar på upp till 12 meter. Dessutom har vi egen inköpsavdelning och eget materialhanteringssystem, vilket gör att vi kan ta hand om helheten för stora komplexa projekt.

Fakta om CS Produktion:

• Legoproducent av produktionsutrustning
  • Finns på Industrigatan 1 i Säffle.
  • Har 26 anställda och omsätter cirka 30 miljoner kronor.
  • Ägs till hundra procent av vd Ander Eriksson.

För ytterligare information kontakta:

Anders Eriksson, 070-326 58 20

• bioekonomi
  • schaberblad
  • cs produktion
  • mjukpappertillverkare

Paper Province är ett företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb. Paper Province har ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara.