Internationellt samarbete mellan Karlstads universitet, Åbo Akademi och Novia i Finland

Bildförklaring: Helena Håkansson, Karlstads universitet, Jonas Waller, Yrkeshögskolan Novia och Stefan Willför, Åbo Akademi inleder gränsöverskridande utbyte av studenter, lärare och forskningsprojekt.

Under tre dagar förra veckan träffade representanter från Karlstad universitet en finländsk delegation från Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia för att diskutera ett framtida utbyte av studenter, lärare och forskningsprojekt. Alla inblandade var överens om att ett utbyte ska inledas snarast och nästa steg är att ansöka om pengar från Erasmus +, som är det nya EU-programmet för internationellt utbyte mellan utbildningsinstitutioner.

Initiativet till samarbetet togs av Paper Province som såg möjliga synergier i det faktum att alla tre lärosäten är framstående utbildningsinstitut inom kemiteknik, samt energi och miljö med inriktning på skogsindustrin.

– Redan på 90-talet fanns en samverkan mellan dåvarande Högskolan i Karlstad och Åbo Akademi. Många värmländska studenter åkte till Åbo för att komplettera sin utbildning med kurser som inte fanns i Karlstad. Det gav studenterna möjlighet att skaffa sig en bredare utbildning och samtidigt vinna internationella erfarenheter. Av olika anledningar avbröts det här utbytet, och nu tycker vi tiden är mogen att återupprätta denna samverkan igen, berättar Patrik Kämpe, innovationsrådgivare på Paper Province.

Helena Håkansson, prefekt vid institutionen för ingenjörs- och kemivetenskaper, Karlstads universitet, är nöjd med mötet.
– Vi ser många möjliga kopplingar mellan våra båda universitet och jag tror vi kommer kunna komplettera varandra bra. Vi har kompetens och kurser som Åbo Akademi saknar och vice versa. Om allt går väl med ansökan till Erasmus + så tror jag vi kan vara igång med ett utbyte av lärare och studenter våren 2015.

Stefan Willför, professor i kemiteknik och prefekt på Åbo Akademis institution för kemiteknik berättar att de redan har liknande utbyte med universitet i Polska Krakow och Ryska Tver som varit mycket värdefulla.
– Åbo Akademi bedriver forskning inom alla produktionssteg från skog till färdiga produkter. Eftersom Karlstads universitet bedriver liknande forskning så tror jag vi kan ha ett livligt utbyte inom forskningsområdet. Om det här utbytet blir lyckat kan vi framgent inkludera andra fakulteter.

Jonas Waller, enhetschef för enheten för teknik och företagsekonomi i Vasa Volffskavägen, på Yrkeshögskolan Novia ser också han fina samarbetsmöjligheter.
– Karlstads universitet har mycket kunskap inom energiteknik och jag hoppas att vi kan få låna hit lärare  som kan hålla kurser hos oss. Och vi har ett system- och automationstekniskt kunnande vi gärna delar med oss av till Karlstads universitet.

Fakta om Åbo Akademi:

Enda svensktalande universitetet i Finland. Har cirka 5.500 studenter och 950 doktorander. Avdelningen för kemiteknik har 220 anställda och 17 professurer.

Fakta om Novia:

Den största svenskspråkiga yrkeshögskolan i Finland, med cirka 4.000 studenter på fyra orter. Enda heltäckande svenskspråkiga högskoleingenjörsutbildningen. Tekniska enheten på Wolffskavägen har funnits på samma ställe i 160 år.

• karlstads universitet
  • åbo akademi
  • yrkeshögskolan novia
  • kompetensförsörjning

Paper Province är ett skogsindustriellt företagskluster i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb. Paper Province har ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara.