​Maria Hollander ny norsk konsul

Maria Hollander, vd på Paper Province, är ny norsk konsul i Karlstad. Det nya hedersuppdraget går bland annat ut på att främja det svensk-norska samarbetet inom näringsliv och kultur samt bistå på det konsulära arbetsfältet.

Det är ett spännande uppdrag. Norge är en viktig samarbetspartner då vi försöker bygga upp ett nätverk med den norska sidan. Det gör att det här känns naturligt, säger Maria Hollander.

Det nya uppdraget gör henne till en av elva norska konsuler i Sverige och den enda i Värmland.

Skiftet, från Handelskammaren som konsulat, innebär att norska medborgare från och med nu kommer att få besöka Paper Province för att uträtta vissa ärenden.

– Vi kommer att ha öppet två dagar i veckan, på tisdagar och torsdagar mellan kl. 9.30–11.30, samt ha telefontider. Vi kommer att utfärda pass till norska barn och utföra ”notarial forretninger”, som vidimering av kopior og bevittning av signatur. Vi tar även hand om sjöfartsärenden, berättar Elisabeth Söderlund, den nya konsulatsekreteraren.

Enligt Norges ambassad i Stockholm, finns det framför allt två skäl till att just Maria Hollander blev ny konsul:

Motiveringen är att hon har ett bra utbyggt nätverk och är intresserad av att vidareutveckla detta mot nya norska kontakter.

• Maria Hollander
  • norsk konsul

Paper Province är ett företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb. Paper Province har ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara.