Media inbjuds till klusterträff och rundvandring på Nordic Paper i Åmotfors

Nu på fredag, den 17:e april, bjuder Paper Province in till en klusterlunch hos Nordic Paper i Åmotfors. Du är då välkommen att följa med på en rundvandring på bruket, träffa Nordic Papers vd, Per Bjurbom, och se brukets unika maskiner.

På plats kommer även närmare 40 deltagarna från flera av Paper Province olika medlemsföretag att vara. Träffen inleds med lunch varpå Nordic Papers vd, Per Bjurbom, presenterar verksamheten. Även Paper Province ger information.

Mötet avslutas med en rundvandring. Du har då chans att se insidan av bruket och dess två unika pappersmaskiner som årligen producerar drygt 40 000 ton kraftpaper.
– Det här är första gången vi är med och arrangerar klusterlunch, vilket känns både roligt och spännande. Vi sticker ju ut lite i Värmland eftersom vi har hela tre pappersbruk i regionen, varav det i Åmotfors är ett av de mindre. Men trots sin ”litenhet” levererar  Åmotfors mängder med prima papper varje år och det här är så klart något vi gärna vill visa och berätta mer om, säger Marie Stenquist, kommunikationsansvarig på Nordic Paper.

Dagens program
12.00. Lunch
13.00. Presentation av VD, Per Bjurbom samt information om vilken hjälp ditt företag kan få från Paper Province. Rundvandring
Plats: Nordic Paper, Åmotfors, Pappersvägen

Om våra klusterluncher
Paper Province arrangerar regelbundet klusterluncher tillsammans med medlemsföretag på plats i deras lokaler runt om i regionen. Syftet är främst att ge medlemmar möjlighet att nätverka och kika närmare på olika verksamheter. Vi bjuder även in lokala näringslivet på de orter vi besöker för att skapa möjligheter för ett livligt nätverkande.

Om Nordic paper
Nordic Paper har fyra anläggningar, en i Säffle, en i Bäckhammar, en i Åmotfors och en i norska Greåker. Den totala årliga produktionen är cirka 227 000 ton specialpapper och 236 000 ton sulfit- och sulfatcellulosa. Koncernen omsätter årligen cirka 2,2 miljarder kronor och har omkring 600 anställda.

För mer information om klusterlunchen, kontakta Louise Larsson, 0702-70 08 83

• Värmland

Paper Province är ett företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb. Paper Province har ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara.