Ny projektledare på Paper Province

Måndag den 25 augusti började Erika Eriksson sin nya anställning som projektledare på det skogsindustriella företagsklustret Paper Province i Karlstad. Hon blir ansvarig för klustrets största projekt någonsin, som finansieras av Vinnova och går ut på att bygga en bioekonomi i regionen.
– Det ska bli jätteintressant att få jobba med en kombination av skog, biologi och ekonomi.

Jägmästare och ekonom

Erika kommer närmast från Värmlandschakt där hon varit vd i 7 år. Hon är utbildad jägmästare och civilekonom, och har tidigare arbetat med skogsförvaltning, skogsskötsel och skogsmiljöfrågor på bl a Holmen, Iggesund och VSV Frakt. Hon gör också sitt tredje år som styrelseledamot i Mellanskog. Privat äger hon lite skog och driver en mindre jordbruksfastighet tillsammans med sin man. Dessutom ägnar hon en del tid åt att springa runt i skogen med karta och kompass och de båda barnens aktiviteter.

Tillför ny kompetens

Maria Hollander, vd på Paper Province är nöjd med rekryteringen.
– Erika tillför både ny kompetens och fler nätverkskopplingar till vår organisation, och därmed ökar hon våra chanser att lyckas med projektet.

Foto: Andreas Reichenberg

Fakta om Erika Eriksson

Född: 1973
Familj: Man och två barn
Utbildning: Jägmästare (SLU), Civilekonomi (Karlstads universitet)

Fakta om Vinnväxtprojektet

Finansieras av Vinnova och regionala aktörer med cirka 130 miljoner kronor under 10 år. Syftet är att demonstrera bioekonomi i stor skala. Att generera innovationer som kan ersätta fossila produkter och fossil energi med biologiska förnyelsebara alternativ.

• erika eriksson
  • vinnova
  • vinnväxt
  • bioekonomi

Paper Province är ett kluster för pappers- och massaindustrin i Värmland med omnejd, som har ett nationellt uppdrag att utveckla bioekonomisk teknologi. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.