NYHETSBREV #6 FRÅN PAPER PROVINCE

PAPER PROVINCE FÖRNYAR SITT FOKUS

– SKA BLI GLOBALT LEDANDE INOM BIOEKONOMI

Den 12 september beslutade det skogsindustriella företagsklustret Paper Province, genom en extra föreningsstämma, att anta nya stadgar. Den stora förändringen från tidigare stadgar återfinns i föreningens ändamål.

LOVANDE BESTRYKTNING AV BIOBARRIÄR

Att bestryka kartong till livsmedelsförpackningar med fossilfria barriärer har länge varit en hård nöt att knäcka. Hittills har ingen lyckats i industriell skala utan att det uppstår porer i barriären som gör förpackningarna mindre täta och därmed obrukbara. Men efter en veckolång pilotkörning verkar det som om ett av våra medlemsföretag är på god väg att lösa detta globala problem.

THE PACKAGING GREENHOUSE SÅLT

– Vi ville hitta en köpare som kan förvalta och vidareutveckla företaget så att det blir en ännu starkare tillgång för hela regionen, säger Fredrik Turzik, ordförande i Paper Province.

SÖK 500 Tkr FÖR KOMPETENSUTVECKLING

Du som är forskare kan nu söka 500.000 kronor för att kompetensutveckla dig utomlands i sex månader och skapa nya kontakter och nätverk för att bredda din egen och Sveriges kompetens. Det får gärna vara branschöverskridande vistelser som kan bidra till nya insikter om nya produktkrav och produktmöjligheter.

NY PROJEKTLEDARE PÅ PAPER PROVINCE

Den 25 augusti började Erika Eriksson sin nya anställning på Paper Province. Hon kommer närmast från Värmlandschakt där hon varit vd i 7 år och hon blir ansvarig för klustrets största satsning någonsin.

NYTT MEDLEMSFÖRETAG

Paper Province har fått ett nytt medlemsföretag som bl a erbjuder installation, service och förebyggande underhåll av transportband. Just nu deltar de som leverantör vid byggnationen av Sveriges största biobränsleeldade kraftvärmeverk som byggs av Fortum i Värtahamnen i Stockholm.

VÄRMLÄNDSK AVSALUMASSA EKOMÄRKT

Vi säger grattis till BillerudKorsnäs Gruvöns bruk vars avsalumassa nu får märkas med Svanen och EU Ecolabel. För att leva upp till märkningen krävs att produktionen uppfyller en rad kriterier kring kemikalieinnehåll, vatten- och energiförbrukning, utsläpp till luft, vatten och mark och avfall.

NOMINERA ÅRETS UPPFINNARKVINNA

Fram till 27 oktober kan du nominera kända och okända kvinnor till Årets uppfinnarkvinna 2014. Känner du någon som borde uppmärksammas? Ta chansen att lyfta fram Sveriges uppfinnarkvinnor.

Läs mer och nominera…

EVENEMANGSTIPS

WORKSHOP OM GENUSUTMANINGAR FÖR EN GRÖN EKONOMI

En workshop som diskuterar vilka hinder som finns, vilka goda exempel vi har själva och hur Värmland kan bli ännu bättre på att skapa innovativa miljöer, med utgångspunkt i genus och innovativa idéer.

Två forskare presenterar sitt interaktiva projekt om jämställdhet och innovativa praktier i skog och gruva: "Från macho till modern".

Läs mer och anmäl dig…

TID: 7 oktober kl 12.00-16.00
PLATS: Innovation Park, Karlstad
FÖR VEM: Du som leder arbetsgrupper som vill förändra och förnya.
ANMÄLAN: SENAST: 2 oktober.
KOSTNAD: Kostnadsfritt. Ej avanmäld frånvaro debiteras 350 kr.

KONFERENS OM SKOGENS NYA VÄRDEN

Konferens som diskuterar vilka nya värden som kan skapas nu och i framtiden av de framgångar som forskning och utveckling ger i form av helt nya produkter, ekosystemtjänster och innovationer inom bland annat bygg- och hushållssektorerna.

De nya möjligheterna gör "allt" i våra skogar värdefullt och kommer spela en roll för både små och stora skogsägare, naturintresserade, turismen och våra samhällen. Här finns också möjligheter till nya jobb och sannolikt är vi nu bara i börja av en otrolig utveckling som kan inträffa de närmaste 25 åren.

Maria Hollander är moderator och den späckade talarlistan hittar du här…

TID: 24 oktober kl 08.15-16.00
PLATS: Prostgårdslagårn, Torsby
FÖR VEM: Skogsägare, naturintresserade, skogsbolag.
ANMÄLAN SENAST: 10 oktober på denna sida…
KOSTNAD: 350 kr ink moms, inkluderar lunch, kaffe och material.

UTBILDNINGSPROGRAM OM TJÄNSTEFIERING

Forskning visar att företag som börjar erbjuda tjänster ökar sin konkurrenskraft, skapa nya relationer och minskar sin sårbarhet vid lågkonjunkturer.

Nu erbjuder vi till kraftigt reducerat pris ett utbildningsprogram med konkreta råd, verktyg och övningar för att utveckla dina affärer med hjälp av tjänster.

Utbildningsprogrammet pågår under ett år och består av två seminarier, tre gemensamma workshops och två individuella workshops.

OBS! Endast tre platser återstår. Först till kvarn gäller.

Läs mer och anmäl dig…

TID: 2 oktober.
PLATS: Karlstad. Lokal meddelas.
FÖR VEM: Producerande företag
ANMÄLAN SENAST: Först till kvarn.

LEDIGA TJÄNSTER

Manager Technical Sales med kommersiellt intresse

ROTTNEROS BRUK
Sista ansökan: 21 september

Teknisk beredare

SOMAS VENTILER AB
Sista ansökan: 3 oktober

Strategisk inköpare

BILLERUDKORSNÄS
Sista ansökan: 12 oktober

Processingenjör Produktion och energi

ROTTNEROS BRUK
Sista ansökan: 21 september

Konstruktör

SOMAS VENTILER AB
Sista ansökan: 3 oktober

• Maria Hollander
  • bioekonomi
  • vinnova

Paper Province är ett skogsindustriellt företagskluster i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb. Paper Province har ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara.