NYHETSBREV #9 FRÅN THE PAPER PROVINCE

1000 PROCENTS AVKASTNING PÅ 11 ÅR

Enligt EU's strategi för hållbar bioekonomi kommer varje krona som investeras i forskning och innovation inom bioekonomi generera tio gånger pengarna i bioekonomisktorerna fram till 2025. Om deras kalkyler stämmer så talar vi alltså om 1000 procents avkastning på 11 år!
Det här med bioekonomi är kanske inte så dumt ändå. Och kanske är ekonomiska argument starkare än miljövänliga argument, för att driva igenom den här typen av storskaliga samhällsförändringar. Klart är i alla fall att det för oss på The Paper Province känns helt rätt att vi nu satsar på att bli nummer ett inom skoglig bioekonomi. Framtiden är spännande.
Välkommen till The Paper Province nionde nyhetsbrev för i år.

Minimässa för friktionsfria affärer

Den 30 januari 2014 anordnar The Paper Province "U³" – en minimässa för utrustnings- och underhållsleverantörer, där själva mötet och affärerna är det viktigaste. Lämna den flashiga montern hemma och satsa istället på ett fast handslag och en fläskig visitkortsbunt.

Läs mer och anmäl dig här…

Nytt bioekonomiskt textil av cellulosaska konkurrera med bomull

CelluNova är en textilfiber av cellulosa från trä som är både renare än bomull och miljövänligare än Viskos. Dessutom kan det tillverkas i vanliga massabruk. Cellunova utvecklas av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, tillsammans med bl a Södra, Innventia och Swerea IVF.
Åsa Östlund från SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, besökte Karlstads universitet och talade om potentialen för framtidens cellulosatextilier.

Läs mer här…

Studieresa till toppmodern norsk energipark

Onsdagen den 13 november arrangerade vi en studieresa för medlemmar till ett av Europas mest moderna fjärrvärmeverk. Värmeverket producerar 15 klimatneutrala gigawattimmar per år, vilket minska koldioxidutsläppen med 30.000 ton per år.

Läs mer om resan och anläggningen här…

Klusterlunch 6 december

– Varumärket som draglok i din företagsuvecklingPeter Rovér, utsedd till årets mentor i Sverige och VD för konsultfirman Effect Management, talar om hur du kan använda ditt varumärke som strategisk resurs i din företagsutveckling.
Peter är en uppskattad och inspirerande föredragshållare med över 15 års erfarenhet av ledningsgruppsarbete i olika branscher. Missa inte det.

Läs mer och anmäl dig här…

Hungriga studenter lärde sig om konsultbranschen

I onsdags knöt konsultföretaget Rejlers värdefulla kontakter med elever från de olika ingenjörsutbildningarna vid Karlstads universitet– Sådana här studentluncher med företagen skapar kontakter och lär oss mer om företagens arbete ute i deras vardag, säger civilingenjörsstudenten Antonia Hallstensson.

P.S. Vill ditt företag också arrangera en studentlunch? Kontakta Robert Rundberget.

Utmaningsdriven innovation, något för dig?

– Ny Vinnova-utlysning för den påhittige webbsänds den 3 december

Vill du skapa en innovation som kan generera stora intäkter? Då kan en bra startpunkt vara att utgå ifrån någon av de stora samhällsutmaningarna, som exempelvis hälsa och sjukvård, eller konkurrenskraftig produktion.
Vinnova håller den 3 december en informationsträff i Stockholm för att berätta mer om utlysningen och hur du kan ansöka om medel. Infromationsträffenkolla på webbsändningen.
Givetvis kan du också vända dig till oss här på The Paper Province med dina idéer, så kan vi hjälpa dig utveckla dem.

Läs mer och kolla webbsändningen här…

Cellcomb flyttar till Säffle

Karlstadsföretaget Cellcomb, med ett 20-tal anställda, flyttar under nästa år till Volvo bussars gamla lokaler i Säffle.– Vi är i en expansionsfas och var tvungna att se över våra lokaler i Karlstad eftersom de inte var optimala för vår verksamhet. Men de nya lokalerna i Säffle är jättebra anpassade för våra behov, vilket ger oss möjligheten att expandera, berättar Henrik Nedéus, vd på Cellcomb.
I Säffle kommun är man naturligtvis positiva till nykomlingen.

– Säffle har en ambition att bli ett centrum för grön utveckling, så det är jättespännande att få in ett sådant här företag i Säffles näringsliv, säger Sven Junzell, kommunchef i Säffle.

2013-12-06 Klusterlunch - Varumärket som draglok
2013-12-12 Energiträff för medlemmar med fokus på innovationstävling