Nytt medlemsföretag i TPP - Triton Valsteknik

Triton Valsteknik är ett nytt medlemsföretag i The Paper Province. Företaget arbetar med att serva valsar, främst med regummering och slipning.

– Vårt mål är att bli en komplett valsverkstad där vi kan erbjuda totalservice och även nytillverkning, säger företagets VD, Gert Almén.

Företagets nya moderna fabrik är belägen 2 mil väster om Karlstad, vid Rasta i Grums.Hit kommer kundernas valsar från hela norra Europa för att servas snabbt och kostnadseffektivt.

– Vi vill ha bra bemanning så att vi alltid står redo för akutjobb. Vi har hittills aldrig tackat nej till ett jobb, fortsätter Almén. Vi har idag möjligheten och kan serva en vals på 24 timmar om det skulle behövas, men normala ledtiden är 2-4 veckor.

På senare tid har företaget utvecklat verksamheten till att bli en självförsörjande valsverkstad med allt från reparationer till kompletta nytillverkningar. Dessutom finns en komplett gummering och polyuretananläggning med slipning, dynamisk balansering och emballagesnickeri till hands. Med teknisk kunskap, smidig produktion och korta beslutsvägar har företaget på fjorton år lyckats väl. Idag omsätter företaget ca 30 miljoner och har 23 personer anställda. Triton Valsteknik har planer på att utöka sin anläggning för att kunna ge plats åt större maskiner allteftersom kundernas önskemål vidgas.

– Vår filosofi är att utvecklas och att vara i framkant i vår bransch, avslutar säljchef Bo Pettersson.

Bild: Till vänster ses Triton Valstekniks VD Gert Almén och till höger säljchef Bo Pettersson.

• Anläggningsindustri

• valsteknik