Odla jätteräkor i brukens varma spillvatten

Vinnare i The Paper Province innovationstävling Warm Water Innovation Challange är Vegafish! Det var deras bidrag Odling av jätteräkor i massa- och pappersbrukens varma spillvatten som juryn valde ut som vinnare. Genom att odla jätteräkor, som annars importeras från miljöskadliga odlingar i tropiska länder, finns möjlighet till en miljövänlig, god och närproducerad råvara.

– Det är jätteroligt att vinna innovationstävlingen. Det ger en tydlig stämpel på att vi är rätt ute! Vinsten innebär att vi kan ta ytterligare ett steg framåt från vision mot realisation, säger Matilda Olstorpe, vd i Vegafish.

Övriga finalister var Westmatic och Tengbomgruppen/Willys Cleantech. Westmatic i Arvika föreslog etablering av deras långtradartvätt utanför bruken för att snabbt rengöra alla tunga fordon som passerar. Vid ett större bruk passerar det en långtradare var tionde minut. Arkitekten Jonas Haglund hos Tengbomgruppen tillsammans med innovatören Willy Ociansson hade det sista finalbidraget. Deras förslag går ut på att bygga ett växthus och ett slags upplevelsecentrum i storformat vid Skoghalls bruk. Växthuset skulle värmas med spillvarmvatten från bruket, och hyras ut till småskaliga lokala producenter med ätbara råvaror.

Innovationstävlingen har arrangerats av The Paper Province tillsammans med BillerudKorsnäs Gruvön, Nordic Paper Bäckhammar, Nordic Paper Åmotfors, Rottneros Bruk, Stora Enso Skoghall, Wipab, Inova, Karlstads universitet, ALMI och Åmotfors Energi, vilka dessutom medverkat i juryn.

Juryns motivering löd ”Med en hög miljöprofil har det vinnande förslaget en unik lösning på något som normalt inte går att göra i vårt nordiska klimat. Dessutom finns en tydlig marknad och ett stort samhällsekonomiskt värde. Lösningen är enkel att skala upp, ett riktigt skalbart förslag!”

Syftet med tävlingen har varit att få fram idéer kring vad man kan göra med det varma spillvattnet från skogsindustrins produktionsanläggningar. Innovationstävlingen var öppen för alla och totalt inkom 19 st bidrag. Warm Water Innovation Challenge finansierades av VINNOVA, Sveriges innovationsmyndighet.

• Energifrågor

• the paper province
  • vinnova
  • innovationstävling