​PAPER PROVINCE GER 100 GÅNGER PENGARNA

Det lönar sig att satsa offentliga medel på företagskluster, visar en färsk undersökning utförd av mätföretaget Bisnode på uppdrag av Region Värmland, som presenterades i förra veckan. Mellan 2007 och 2012 erhöll företagsklustret Paper Province i Värmland med omnejd knappt 33 miljoner kronor i offentliga bidrag. Under samma period genererade klustrets medlemmar sammanlagt cirka 3 miljarder kronor högre avkastning än riksgenomsnittet, vilket innebär att företagsklustret gav sina offentliga finansiärer nästan 100 gånger pengarna.

Klusterföretagen går alltså bättre än svenska medelföretag. Men för att utesluta att skillnaden inte handlar om en branschmässig uppgång har undersökningen även jämfört Paper Province medlemmar med företag i samma bransch i en annan region – som inte är organiserade i kluster. Det visar sig att jämförelsegruppen sammanlagt avkastade 875 miljoner kronor mindre än riksgenomsnittet och hela 3,89 miljarder kronor mindre än Paper Province medlemmar.
– Om jag drev ett företag i pappersbranschen skulle jag definitivt etablera mig i Värmland, eftersom det går avsevärt bättre för Paper Province företag än för jämförelsegruppen, säger Håkan Wolgast på mätföretaget Bisnode, som genomfört mätningen.

Kontinuerlig utveckling

– Mätningen är ett kvitto på att samarbetet mellan klusterföretagen och andra regionala aktörer fungerar bra och genererar affärer. Vi är världsledande inom massa och papper tack vare att våra medlemsföretag kontinuerligt utvecklar sina verksamheter och har byggt upp stor kompetens. menar Maria Hollander, vd Paper Province.

Håkan Wolgast har arbetat med liknande undersökningar sedan 2009 och han ser ingen anledning att ifrågasätta resultatet.
– Jämförelsegruppen är visserligen hämtad från ett annat län som har en lite annan företagsstruktur, men vi känner oss ändå trygga med jämförelsen, då företagen är i samma industri.

Baseras på förädlingsvärde

Undersökningen går lite förenklat till så att Bisnode samlar in årsredovisningar från klustrets aktiebolag och räknar ut företagens förädlingsvärde. Sedan identifierar de klusterföretagens branschkoder och plockar ut företag med samma branschkoder i en annan region som jämförelsegrupp och gör samma uträkning av deras förädlingsvärde. Anledningen till att man jämför med företag i en annan region är att man vill jämföra med företag i samma bransch som inte är organiserade i ett kluster, och sådana företag finns knappt att hitta i Värmland – de flesta ingår redan i Paper Province.

Jämför med annan region

För att fastställa om överavkastningen Undersökningen har också jämfört Paper Province medlemsföretag med företag i samma branscher i en annan region. visar också att klusterföretagen avkastade hela går lite förenklat till så att Bisnode samlar in årsredovisningar från klustrets alla aktiebolag och räknar ut varje företags förädlingsvärde. Sedan identifierar de klusterföretagens branschkoder och plockar ut företag med samma branschkoder i en annan region som jämförelsegrupp och gör en likadan uträkning av deras förädlingsvärde. Anledningen till att man jämför med företag i en annan region är att man vill jämföra med företag i samma bransch som inte är organiserade i ett kluster, och sådana företag finns knappt att hitta i Värmland – de flesta ingår redan i Paper Province.

”Klustren genererar otroligt mycket till Värmland”

Regionsrådet Tomas Riste sade till Nya Wermlands-Tidningen att ”klustren genererar otroligt mycket till Värmland, mycket mer än vad vi lägger in – sett till offentliga medel”, att ”vi måste tydligare våga lyfta fram, även på hemmaplan, hur framgångsrika vi faktiskt är och hur bra klustren fungerar”.

• avkastning
  • offentliga medel

Paper Province är ett företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb. Paper Province har ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara.