Paper Province ska bli globalt ledande aktör inom skogsbaserad bioekonomi.

Den 12 september beslutade det skogsindustriella företagsklustret Paper Province, genom en extra föreningsstämma, att anta nya stadgar. Den stora förändringen från tidigare stadgar återfinns i föreningens ändamål, som nu lyder: ”Föreningen har till syfte att utveckla - samt nationellt och internationellt - profilera klustret The Paper Province som en globalt ledande aktör inom skogsbaserad bioekonomi med utgångspunkt i regionens skogsindustriella profil, och att därigenom främja tillväxt och företagande i Regionen”.
– Det här är en viktig förändring i föreningens stadgar. Det nya syftet är ambitiöst inriktat på att ta ledningen inom skogsbaserad bioekonomi. Då krävs att vi jobbar bredare och inkluderar nya kompetenser och marknader. Vi är många som ska dela på skogsråvaran och för att utnyttja den optimalt så måste vi hjälpas åt, säger Fredrik Turzik, styrelseordförande i Paper Province och fabriksdirektör på BillerudKorsnäs Gruvöns Bruk.

Syftet ska uppfyllas genom att föreningen främjar medlemmarnas gemensamma intressen, men också genom att skapa mötesplatser som ökar samarbete och erfarenhetsutbyte. Dessutom ska klustret medverka till att öka aktörernas och enskilda personers kompetens. Sist men inte minst ska föreningen fortsätta att ”bygga broar” mellan näringsliv, akademi och samhälle.

Paper Province bioekonomisatsning finansieras bl a av Innovationsmyndigheten Vinnova, Region Värmland och regionala aktörer.

• bioekonomi
  • fredrik turzik
  • vinnova
  • region värmland

Paper Province är ett kluster för pappers- och massaindustrin i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.