Salomonsson Consulting ny medlem i Paper Province

– Som egen företagare är relationen mellan arbete och lön mycket tydlig, säger C-G Salomonsson och spricker upp i ett glatt leende. Han har precis flyttat in i Innovation Park på Kronoparken i Karlstad och hans tomma skrivbordet flankeras av flyttkartonger.

Efter 20 år som anställd på olika företag i pappersindustrin startade C-G i fjol sitt företag Salomonsson Consulting, som erbjuder hjälp med projektledning inom produktutveckling, processutveckling, organisationsutveckling och något som C-G kallar Knowledge management.
– Det är viktigare än någonsin tidigare för företagen att vårda och utveckla sin kompetens ur ett strategiskt perspektiv. Personalen är det viktigaste kapitalet i de flesta moderna företag.

Tanken på att driva eget har länge skavt i bakhuvudet på C-G. I nästan hela sitt yrkesliv har han arbetat med utvecklingsprojekt. Först på Valmet, där han bland annat fick axla projektledarrollen i ett stort utvecklingsprojekt inom pressning av kartong. Därefter som ansvarig för pilotverksamheten på The Packaging Greenhouse och sedan på Rexcells utvecklingsavdelning i Skåpafors.

Salomonsson Consulting har bland annat hjälpt Paper Province att projektleda skapandet och genomförandet av underhålls- och leverantörsmässan U3, och att kvalitetssäkra utbildningen av operatörer i Stora Ensos Tigerprojekt på plats i Kina. Just nu jobbar han som projektledare för en kurs i pappersteknik på Karlstads universitet och som projektledare för ett mediaprojekt hos SVT.

Något särskit drömuppdrag har han inte annat än att få hjälpa till och göra en verklig skillnad.
– Alla vill väl att det de gör ska betyda något och spela roll. Och det känner jag att jag gör genom att arbeta med utveckling. Det ger mig också möjlighet att befinna sig mitt i en kreativ marinad av sköna människor, och det är otroligt häftigt, oavsett vad som ska utvecklas, berättar C-G.

• salomonsson consulting
  • c-g salomonsson
  • projektledning
  • produktutveckling
  • processutveckling
  • organisationsutveckling

• Västra Götaland

Paper Province är ett skogsindustriellt företagskluster i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb. Paper Province har ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara.