Unika lyftok tillverkas av familjeföretag

Värmlandsföretaget Br. Hedbergs mekaniska utanför Karlstad tillverkar unika lyftok med radiostyrd hydraulik.

-  Det finns inget liknande vad vi vet i världen, säger Hans Jonsson, företagets konstruktör. Nästa steg är att expandera lyftoken till den tyska marknaden, fortsätter Hans.

Lyftoken kan användas till nästan vad som helst där man behöver nivellering av objektet. Lyftoken har, till skillnad mot vanliga lyftdon, en hydraulisk funktion med två hydraul-kolvar med en slaglängd på 400 mm. Detta innebär att varje objekt enkelt kan nivelleras och placeras i korrekt position utan omtag. Lyftoket styrs med två radioenheter; en vid i krokning och en vid montageposition.

Flera av de stora byggföretagen i Sverige och Norge använder sig av lyftok från Hedbergs. De har bland annat används vid byggnationen av Friends Arena och vid utbyggnaden av Karolinska institutet i Stockholm.

I sortimentet finns två versioner på lyftok, Humlan med en lyftkapacitet på 1 – 18 ton och Myggan med en lyftkapacitet på 500kg – 7 ton. Den mest frekventa användningen av lyftoken är vid montage av byggelement, där det visat sig att Humlan ger en 15 procentig effektivitetsökning.

Tillverkningen av lyftoken är ett komplement till ordinarie verksamhet som mestadels består av legotillverkning såsom bearbetning i form av fräsning och karusellsvarvning samt svetsning och målning. Hedbergs produkter säljs via Ganterud Consulting AB och leveranstiden är omkring 5-6 veckor, men företaget försöker att alltid ha ett lyftok på lager för omgående leverans.

Hittills har företaget tillverkat och sålt omkring 45 stycken lyftok. Nu siktar företaget vidare och planerar att exportera lyftok till den tyska marknaden.

För mer information, kontakta:
Hans Jonsson, Br. Hedbergs mekaniska, tel: 054-86 03 74