Wipab och Allkal gör stor affär med Lego Kina

Lego, en av värdens främsta leksakstillverkare, köper nu en tredje industritvättmaskin av Allkal i Grums.
– Det är jättestort för Allkal. Maskinen kostar mellan 5-6 miljoner kronor, berättar Stefan Niklasson, vd och försäljningschef för Paper Province medlemsföretag Wipab, som även äger Allkal.

Just nu håller man för fullt på att packa ner den stora tvättmaskinen som står i Wipabs lokaler för leverans till Lego i Kina.
– Den är tio meter lång och väger mellan 5-6 ton, berättar Stefan Niklasson.
Maskinen kommer att skickas nästa vecka och efter den åker två tekniker och en elektriker som kommer att installera maskinen på plats.
– Detta är den tredje stora maskinen de köper av oss. Det är väldigt roligt att de väljer våra maskiner.

STORA PÅ GRILLAR
Wipab som köpte upp Allkal 2009 ser ljust på framtiden.
– Vi har riktigt mycket att göra. Vi har flertalet stora projekt som skall levereras under sommaren och hösten, bland annat en stor rullbana åt Goodtech. Vi levererar även mycket grillar till kommuner och bostadsrättsföreningar i Norge, berättar Stefan Niklasson.
Grillarna i syrafast stål placeras ute på allmänna platser så att de finns tillgängliga för många.
– I övrigt har den norska marknaden öppnat sig och vi hittat en hel del nya kunder. Så det flyter på bra. Förra veckan fick vi en order från en norsk kund på 1,4 miljoner.

För mer information kontakta Stefan Niklasson på 0555-430 62 eller 070-5617796

Paper Province är ett företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi i Värmland, Dalsland och Närke med ett nationellt uppdrag av innovationsmyndigheten Vinnova att utveckla en regional bioekonomi med skogen som råvara. Externa mätningar visar att klustrets arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.