Employer branding – the true story

I dagarna har en debatt om employer branding förts i bland annat tidningen Resumé. ”Employer branding går ut på att kommunicera till potentiella anställda vilken fantastisk arbetsgivare man är. Vore det inte enklare och smartare att lägga de pengarna på att få de nuvarande anställda att uppleva det” skriver Per Grankvist i en omdiskuterad krönika.

Utan att fördjupa oss i den diskussionen kan vi enkelt konstatera att den som vill framstå som en attraktiv arbetsgivare självklart måste vara just detta vilket inte är lika enkelt.

Om personalen mår bra så mår företaget bra och detta kommer öka kvaliteten och förbättra kommunikationen i alla organisationens relationer, både interna och externa. Detta är ju alldeles självklart för de flesta arbetsgivare men svårigheten är ju förstås att skapa den här blomstrande arbetsplatsen. Hur gör man det? Hur skapar man en arbetsplats där alla trivs när vi alla är så oerhört olika och gillar och stimuleras av olika saker? En del älskar deadlines medan andra mår dåligt av dem. En del trivs med flexibla arbetstider medan andra får problem. Och så vidare. Ledarskapet är självklart helt avgörande men även där har vi ju helt olika tycke och smak. Det är hart när omöjligt att skapa en perfekt arbetsmiljö som passar alla.

Tricket är att alltid sträva efter att skapa bästa möjliga arbetsmiljö och samtidigt se över hur vi kan stärka medarbetarnas egen förmåga att hantera livets alla oundvikliga utmaningar. För så är det. Livet händer oss alla. Vi har också våra inre utmaningar där vi med våra tankar, vår oro och tvivel skapar en hel del stress åt oss själva. Och detta äger självklart rum både på och utanför jobbet, vi är inte delbara i en privat och arbetande människa. Om vi kan lära oss att hantera utmaningar på ett bättre sätt ökar chansen till en god arbetsmiljö och en arbetsplats som befolkas av trygga och välmående medarbetare.

På en arbetsplats där människor trivs, mår bra och känner stolthet över sitt jobb behöver du som arbetsgivare troligen inte bekymra dig så mycket över speciella employer branding-insatser. Sen kan du såklart lägga lite krut på att din trevliga och framgångsrika arbetsplats syns och märks på ett sätt som gör att din organisations intressenter, i detta fall kanske nuvarande, blivande och förutvarande medarbetare får en positiv bild och insyn i hur det förhåller sig på ditt företag.
Idag är också transparensen betydligt större än förr. Arbetsplatser värderas och betygsätts och att ta del av verkliga vittnesmål från en tilltänkt arbetsplats är förstås högintressant för blivande kandidater.
Att välja arbetsgivare är ett av de viktigaste valen vi gör, vi vill inte välja fel och hamna på en arbetsplats som inte fungerar (för oss!).

De undersökningsföretag som tittar på vilka beskaffenheter som skattas högst av framtida medarbetare och nyutexaminerade stjärnskott har konstaterat att värden som vänlighet, trivsel och en möjlighet att kombinera familj och karriär blir allt viktigare. Att oerhört många idag drabbas av stress och utbrändhet är ingen nyhet och vi vet att vissa arbetsplatser och branscher kan vara mer utsatta än andra. Detta är något som blivande medarbetare självklart tar i beaktning, vi väljer inte gärna en arbetsplats där arbetsmiljö och ledarskap verkar leda i osund riktning.

Att stärka medarbetarnas välmående och psykiska hållbarhet är alltså avgörande inte bara för arbetsmiljön och din organisations resultat, utan även för att lyckas i en allt hårdare kamp om nyckelkompetens.

• employer branding