Papyrus nye VD och koncernchef, Peter Sandberg tillträder i dag

Efter Altors förvärv av Papyrus tidigare i år, tillträder Peter Sandberg i dag sin nya post som vd och koncernchef för Papyrus. Papyrus, med en omsättning på två miljarder euro, är en av Europas ledande grossister inom papper, packprodukter och förbrukningsvaror.

Peter Sandberg kommer närmast från Korsnäs AB som VD och koncernchef. Tidigare har han även varit affärsområdeschef för Office Paper inom M-real och haft ett flertal ledande befattningar på M-real och MoDo Paper.

Peter utnämndes i maj av Papyrus styrelse. "Peter Sandberg har imponerande meriter och kommer att bidra med ovärderlig erfarenhet när det gäller att ytterligare stärka Papyrus position och utveckla bolaget till ett ledande serviceföretag" säger Claes Ekström, ordförande.

"Det är spännande tider för Papyrus som nu går in i en ny fas med nya ägare", säger Peter Sandberg. "Företaget har en stark position i Europa som jag ser fram emot att få fortsätta utveckla och leda. Papyrus förutsättningar för att möta framtida utmaningar är goda, inte minst beroende på företagets engagerade medarbetare och dess goda rykte bland kunderna. Ytterligare styrkor att bygga vidare på är bolagets e-servicelösningar, europeiska distributionsnätverk och kompetens inom logistik som säkrar tillgänglighet och leveransprecision av ett brett sortiment".

För ytterligare information, kontakta:
Stefan Sikander, Director Corporate Communication, tel: +46 706 404684

Papyrus, med en omsättning på 2 006 miljoner euro under 2007, är en av Europas ledande grossister inom papper, förpackningar och förbrukningsvaror. Företaget levererar mer än 1,9 miljoner ton papper om året. Papyrus, med huvudkontor i Mölndal, finns för närvarande i 22 europeiska länder och har 3 100 anställda.

Lokalt arbetar Papyrus både under sitt eget varumärke och som Schneidersöhne, Sihl+Eika, Scaldia och Classen-Papier. Trots de skilda namnen verkar Papyrus som ett enda företag med ett samlat erbjudande kring kvalitetsprodukter, förstklassig service och överlägsna logistiklösningar.