"En speciell olympiad" - Sverigelagets Special Olympics-tävlan blir dokumentärfilm

Nu är det klart att dokumentärfilmaren Carl Myrén kommer att följa och dokumentera delar av Sverigelagets resa till Special Olympics World Winter Games PyeongChang 2013.

– Det känns väldigt roligt för oss att dokumentärfilmen produceras och väldigt skönt att kunna erbjuda möjligheten för Carl Myrén att följa vår trupp på riktigt nära håll, säger Henrik Hjelmberg.

– Jag har fått en unik möjlighet att följa och filma deltagarna i det svenska alpina laget. Jag följer dem på resan till Sydkorea, under spelens divisioneringar, tävlingar och kringarrangemang. Under de inledande dagarnas Host Town Program där de möter den Koreanska kulturen, människorna, maten. Men också inför resan, under förberedelserna och träningslägren i Sälen och Borlänge, säger Carl Myrén

Special Olympics World Winter Games är en internationell idrottstävling för deltagare med utvecklingsstörning. Spelen, som hålls vart fjärde år, arrangeras 2013 i Sydkoreanska PyeongChang den 29 januari till 5 februari. Med 3300 medverkande aktiva och ledare från 112 länder är spelen 2013 års största sportevenemang globalt.

Den svenska truppen består av 34 aktiva som tävlar i fyra av spelens åtta grenar. Det svenska alpina laget består av sex aktiva – tre unga tjejer, tre unga killar. Filmen skildrar resan och spelen genom de sex aktivas ögon.

– Filmen handlar om glädje, bekräftelse, om möten och gemenskap. Om förhoppningar, prestationer och besvikelser. Den handlar om allas rätt till idrott. Om möjligheten att utmana sig själv och att utvecklas. Om att se sig själv på ett nytt sätt. När de aktiva tävlar i Special Olympics utmanar de inte bara sig själva, de utmanar också omvärldens föreställning om vad människor med utvecklingsstörning kan åstadkomma, säger Carl Myrén.

Filmens arbetsnamn är
"En speciell olympiad".