Ett år kvar till Paralympics i Sotji

Idag är det ett år kvar till Paralympics i Sotji och läget ser för närvarande bättre ut för Sverige, än inför föregående vinterspel. Med goda resultat tre medaljer i längdskid-VM i Sollefteå, VM-silver i rullstolscurling för två veckor sen och i helgen placerade sig Sverige före Norge i en kälkhockeyturnering - för första gången sen 1997.

– Det ser så pass bra ut just nu, så det känns som en möjlighet att vi kanske - för första gången i historien - skulle kunna bli bästa nordiska nation i ett vinter Paralympics. Chansen finns där, säger sportchefen Hans Säfström,

– Men detta är absolut inte något uttalat mål, men jag ser ändå att det skulle kunna vara en möjlighet för första gången, och oavsett hur det utvecklar sig härifrån och vad vi till slut har för målsättning så känns det som väldigt positivt steg framåt för svensk paralympisk idrott - att den möjligheten är skönjbar, fortsätter Säfström.

Kontakt:
Hans Säfström, sportchef SHIF/SPK 08-699 62 61
Henrik Hjelmberg, kommunikatör SHIF/SPK 08-699 62 64

Mer om #1YearToGo på Paralympic.org

Med ett år kvar lanserar IPC flera artiklar under dagen som lyfter fram aktiva i deras satsning mot Sotji här: http://paralympic.org/1YearToGo

IPC lanserar även denna video från alpina VM i La Molina där världsnamn inom de alpina grenarna berättar om sina satsningar mot Sotji.