​Framtiden för paralympisk vinteridrott beslutad i Östersund

I ”Östersundsförklaringen” enas 34 paralympiska nationer, nationella förbund och Internationella Paralympiska Kommittén i ett dokument som pekar ut den paralympiska vinteridrottens framtid.
– Detta är en enorm vändpunkt för vinter-parasport runt om i världen, säger Rita van Driel, styrelsemedlem i Internationella Paralympiska Kommittén.

Samtliga deltagare enades under en workshop i Östersund den 22-24/4 om den paralympiska vinteridrottens framtid. De närvarande organisationerna ska jobba för att förbättra elitidrottares utveckling, hitta talanger och lyfta rekryteringen i stort.

– I Östersund har vi sett en passion och energi som haft syftet att förbättra möjligheterna att prova parasport, allt med målet att höja kvaliteten på konkurrensen. IPC kommer att göra vad som krävs för att ”Östersundsförklaringen” ska nå sina mål, fortsätter Rita van Driel.

– Jag är tacksam för att Sveriges Paralympiska Kommitté valt vårt län som en strategisk partner för att utveckla verksamheter som betyder så mycket för så många, säger Jöran Hägglund, Jämtlands landshövding.

– Workshopens resultat överträffar verkligen mina förväntningar! Att landa i Östersundsförklaringen, där alla deltagare gemensamt pekar ut hur vi tillsammans ska få vintersporterna att nå fler, känns stort, säger Johan Strid, generalsekreterare för Sveriges Paralympiska Kommitté.

Slutsatser i ”Östersundsförklaringen”:

• Nationella kommittéer och nationella förbund ska bygga partnerskap med regeringar, Olympiska förbund, tävlingsarrangörer, hälso- och sjukvård, utbildning, näringsliv och forskningsinstitutioner. Allt i syfte att ge bättre möjligheter för parasportare från gräsrot till elit.
  • Internationella idrottsförbund ska utöka sina tävlingskalendrar för parasport, arrangera fler multi-idrottstävlingar och driva forskning inom klassificering och utveckling för att skapa bättre förutsättningar för rekrytering.
  • IPC tar taktpinnen och ska hålla samman arbetet för att ge kommittéer och förbund de verktyg som krävs för att kunna skapa en 10-årig utvecklingsplan baserad på ”Östersundsförklaringen”. Allt i syfte att utveckla vintersporterna och nå fler paraidrottare.

”Östersundsförklaringen” klubbades under workshopen med namnet”Para-Athletes Pathway in Winter Sports” den 22 till 24 april i Östersund. Workshopen var en gemensam gåva från Länsstyrelsen Jämtland, Mittuniversitetet, Parasport Jämtland Härjedalen, Östersunds kommun och Parasport Sverige till Internationella Paralympiska Kommittén då organisationen fyllde 25 år.