Guldfinal väntar i Sotji

VM i rullstolscurling har blivit ett härligt segertåg för det svenska laget. Efter åtta vinster i grundserien och serieseger väntade Kanada i semifinal. Och väl där fortsatte det fina och mycket övertygande svenska spelet. Segersiffrorna skrevs till 6-5 och nu väntar VM-final.

Avslappnade, glada och fokuserade. Det var Sveriges ledord när de gick in i semifinalen mot Kanada. Och det är ingen större överdrift att säga att de prickade alla tre ledord.– Det här var garanterat vår bästa match hittills i VM och då har inte de tidigare varit dåliga. Redan från start kände vi att vi förde matchen och att det var Kanada som fick jaga i nästan varje omgång. Alla i laget presterade på topp och segern kändes mycket rättvis, säger skip Jalle Jungnell.

Nu väntar guldfinal i morgon mot antingen Kanada eller USA, vad är era känslor inför morgondagen och har ni någon favoritmotståndare?

– Det känns fantastiskt och faktiskt på gränsen till overkligt. Och när det gäller motståndare. Hade du frågat innan VM så hade jag nog svarat USA men nu spelar det ingen roll. Med våra segrar mot Kanada under det här VM:et känner jag att vi har ett mentalt övertag och vi kommer att vara beredda, oavsett motståndare, avslutar Jalle.

Vem som blir Sveriges motståndare i finalen, Kanada eller USA, avgörs senare i kväll.

VM-finalen spelas i morgon lördag kl 12.30 (svensk tid) och sänds live via följande länk:http://russiasport.ru

Den svenska VM-truppen:Jalle Jungnell, Glenn Ikonen, Patrik Kallin, Kristina Ulander, Gert Erlandsson. Förbundskapten: Monika Mabergs. Assisterande förbundskapten: Mats Mabergs

> Mer information på curling.se
> Officiell hemsida VM