Jonas Jacobsson satsar mot Rio 2016

Jonas Jacobsson har bestämt sig för ytterligare en satsning mot Paralympics – Rio de Janeiro 2016. Han tar därmed sikte på att ta sig till sitt 10:e paralympiska spel på raken – enligt honom själv det sista.

Att sikta på tian, eller inte, det var frågan. Jonas Jacobssons besked om att sikta mot ett tionde Paralympics på raken dröjde, men nu är beslutet taget.

Vad var avgörande för att välja en ny satsning?

– Framför allt att jag fortfarande tycker att det är roligt att skjuta men också att vi har ett fantastiskt lag med flera nya talanger som gör sitt första Paralympics. Om jag kan vill jag gärna vara med och bidra med min rutin. Sen kan jag inte heller sticka under stol med att det vore roligt att ha gjort tio spel i rad.

Hur kommer det sig att du går ut med beslutet först nu?

– Av flera skäl. Dels har jag haft en del frågetecken kring min hälsa, som jag ville räta ut först. Dels ville jag verkligen vara säker på att jag har den gnista och motivation som krävs, säger Jonas Jacobsson.

Blir det några medaljer?

– Jag siktar mot Rio för att jag vill göra tio spel i rad och för att vi har en bra trupp inom skyttet. Sen får vi se. Konkurrensen inom skyttet är numera stenhård och med de nya finalreglerna är det helt omöjligt att säga vem som åker därifrån med medalj.

• rio 16
  • jonas jacobsson

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 19 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.