”Mer sändningar än någonsin från Paralympics”

Bättre förutsättningar gör att SVT kommer sända rekordmycket från Paralympics i Sotji 2014.
– Vissa verkar tro att vi inte ska till Sotji, men det är fel. Vi ska göra Paralympics! Därifrån ska vi göra mer än någonsin, säger SVTs sportchef Per Yng.

Mycket har talats om sändningsrättigheterna för OS och frågan diskuterades även under dagens public service-event på SVT där flera av Sveriges idrottsförbund samlades för att prata om sport i TV. SVT passade på att lyfta fram sin rätt till att sända Paralympics. Under dagen lovade kanalens sportchef Per Yng en satsning på Sotji 2014.

– Vissa verkar tro att vi inte ska till Sotji, men det är fel. Vi ska göra Paralympics och då mer än någonsin.Vi ska sända ett magasin varje dag på ”prime time",säger SVTs sportchef Per Yng.

– Vi vågar sända betydligt mer live från Sotji, eftersom vi har blivit lovade bättre kvalitet och förutsättningar från arrangören, fortsätter Per Yng.

Den 7 mars hålls Paralympics öppningsceremoni, och dagen efter drar själva tävlingarna igång med bland annat kälkhockey, längdskidåkning och curling.

• sotji2014

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 20 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. SHIF innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.

Hans Säfström

Elitutveckling Parasport Sverige