Nicolina Pernheim satsar på medalj i judo-EM

Medalj är målet för Nicolina Pernheim när IBSA EM i judo avgörs i London 17-20 november. Men viktigt är också att behålla en bra placering på världsrankingen för att kvalificera sig till Paralympics nästa år.

– Målsättningen är medalj och Nicolinas chanser är väldigt stora. Valör vill jag inte diskutera men det ser bra ut på alla sätt och vis, säger förbundskapten Martin Pernheim.

Nicolina Pernheim plockade många viktiga poäng med bronsplatsen på IBSA World Games i våras och ligger bra till på rankingen. Det finns ingen officiell ranking ute idag. Den kommer att publiceras efter EM och övriga regionala mästerskap när de aktivas klassificeringar också gåtts igenom.
– Nicolina bör ligga på fjärde eller femte plats på rankingen och det är åtta deltagare i hennes klass på Paralympics så det ska inte vara några problem, säger Martin Pernheim.

I EM tävlar också debutanten Erica Fridman. Hon finns ännu inte med på rankingen men Martin Pernheim tror att hon har förutsättning att kunna klara en kvalificeringsplats till Paralympics.
– Lottningen kommer att bli viktig. Men som jag ser det är det inte omöjligt för Erica att ta tillräckligt med poäng för att kvala in. Hon har goda förutsättningar. Det kan räcka om hon vinner en eller två matcher.

Nicolina Pernheim tävlar fredag 18 november. Erica Fridman tävlar i sin viktklass på lördag och inofficiellt i viktklass +78 kg på söndag.

Sveriges trupp
Nicolina Pernheim, klass – 63 kg
Erica Fridman, klass +70 kg

IBSA judo-EM:s hemsida