Rankingen efter rullstolsrugby-VM viktigast inför London

Medalj är målet för Sverige när VM i rullstolsrugby inleds den 21 september i Vancouver. Trots en hård konkurrens är förbundskapten Marco Dispaltro övertygad om att det är en möjlighet.

Även om inga platser till Paralympics 2012 delas ut under VM så är placeringen viktig eftersom det är de åtta högst rankade lagen tillsammans med segrarna i nästa års regionala mästerskap som tas ut till London. Sverige är idag rankade sexa.

Sverige slutade tvåa i EM förra året efter en knapp förlust i finalen mot Belgien. Nu siktar laget högre mot en medalj på VM. Lyckas man är det i så fall första gången ett europeiskt lag tar hem medalj i ett världsmästerskap.

– Vi har definitivt chans på medalj. Vi har en mycket bra mix av spelare i laget och spelet har utvecklats. Vi har hittat vårt sätt att spela på, säger Marco Dispaltro.

Sverige har på senare år gjort sig känt som ett av de tuffaste rugbylagen och det är precis i linje med den svenske förbundskaptenen strävan.

– Vi ska spela med en kontrollerad aggressivitet. Jag vill att spelarna ska vara som getingar och sätta press på motståndarna direkt. Det är en del av vår strategi.

I VM är motståndet det tuffaste tänkbara redan i gruppspelet. I Sveriges grupp finns USA som är regerande världsmästare och segrare i senaste Paralympics. Amerikanerna är storfavoriter till titeln också denna gång. Dessutom är hemmanationen Kanada en av gruppmotståndarna. Kanada är rankade trea i världen och enda lag som någonsin slagit USA.

För Sverige gäller också att man möter båda dessa lag på samma dag, den 24 september.

– Vi måste slå de andra europeiska lagen i vår grupp. De är rankade lägre än oss. Dessutom bör vi slå antingen USA eller Kanada i gruppspelet, om vi ska ha det i egna händer att gå vidare. Annars är vi beroende av de andra lagen, fortsätter Marco Dispaltro.

Matcherna från VM kommer att direktsändas över internet. För mer information se turneringens officiella hemsida.

VM i rullstolsrugby, Vancouver, Kanada
Matchdagar: 21-26 september 2010

Officiell hemsida: http://www.2010wwrc.com/

Sveriges VM-lag
Rickard Löfgren (Nacka Spiders), Mikael Wahlberg (Hillbillies), Magnus Krossen (Nacka Spiders), Alfredo Alvarez, (Nacka Spiders) Stefan Jansson (Hillbillies), Andreas Collin (Gothenburg Lions), Mikael Widlund (Nacka Spiders), Per-Johan Uhlmann (FIFH Griffins), Mikael Norlin (FIFH Griffins), Tobias Sandberg (FIFH Griffins), John Olsson (FIFH Griffins), Rickard Lindqvist (Gothenburg Lions)

Kontaktperson under VM: Britt-Marie Nilsson, tel: +46 703 26 96 31

För ytterligare information kontakta:
Per Olof Bergkvist, idrottskonsulent SHIF/SPK
070-659 7010, perolof.bergkvist@shif.rf.se

Helene Stjernlöf, informationschef SHIF/SPK
070-246 0737, helene.stjernlof@shif.rf.se

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 18 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. SHIF innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF.

Notering: Paralympics är handikappidrottens motsvarighet till Olympiska Spelen.