Siktet inställt på Sotji under kälkhockey-VM

Den 6 april åker kälkhockeylandslaget till VM i Sydkorea som spelas 12-20 april. Mycket står på spel. Slutar Sverige bland de fem bästa nationerna säkras en kvotplats till Paralympics i Sotji 2014.
– Det är självklart vårt mål – vi ser ingen anledning att sikta på något annat, säger team manager Allan Kasperi.

Svensk kälkhockey har gjort en resa de sista åren. Knep sista slutspelsplatsen till A-VM så sent som i höstas och är idag rankat som åttonde nation i världen. Målsättningen till VM är placera sig bland de fem bästa lagen.

– Då blir vi direktkvalificerade till Paralympics i Sotji nästa år – det är självklart vår målsättning under VM, säger team manager Allan Kasperi.

Tävlingarna sänds LIVE via www.youtube.com/ParalympicSportTV
Resultatrapportering sker via http://www.paralympic.org/Events/Goyang2013/Results

Du följer kälkhockeylandslagets spelare kommer från Malmö, Stockholm, Härnösand och Vänersborg. Du har möjligheten att följa de lite mer personligt via Twitter eller Facebook.

Svenska Kälkhockeylandslaget på Facebook:

Svenska Kälkhockeylandslaget på Twitter:

Mer om VM:
På IPCs hemsida: http://www.paralympic.org/Events/Goyang2013
Biografier för alla spelare i VM: http://www.paralympic.org/IceSledgeHockey/Athletes/Bios
Spelschema och LIVE-sändning: http://www.paralympic.org/Events/Goyang2013/Results

Fakta om kälkhockeyutrustning:
- en hockeykälke består av Sits, Ram och Underrede med skridskoskenor
- ramen bygger ihop sitsen, fungerar som stötbåge och stöd för benen
- underredet har två skridskoskenor
- spelare använder två kälkhockeyklubbor, en per hand
- klubborna har försetts med klubb blad på ena sidan, små taggar som man stakar sig fram med längs isen på anda sidan