Silver med mersmak i rullstolscurling

Sverige fick se sig besegrade av Kanada i rullstolscurlingens VM-final, i Sotji Ryssland, med 3-4. Det svenska laget, med skip Jalle Jungnell, gav Kanada en hård match och först efter den sista stenen stod den slutgiltiga segraren klar.

– Vi skaffade oss chansen, och det var vårt mål, säger Jalle Jungnell.

Sista stenen tog Jungnell och han berättar själv för WCF om lagets resonemang. De var försiktiga, behövde hög fart med rätt vinkel. Följden blev lite för mycket is, en miss och avgjord match.

– Jag tror att det kan ha varit en av de bästa matcherna i rullstolscurling någonsin. Väldigt underhållande och helt uppenbart – väldigt jämnt. Väldigt spännande och precis vad vår sport behöver, säger Kanadas skip Jim Armstrong.

De nyblivna svenska silvermedaljörerna landar på svensk mark imorgon söndag klockan 21:05 på terminal 5, Arlanda.

Linescore
SWE*01010100-3
CAN  10101001-4

Efter det att poängen från VM har fördelats och summerats står det också klart att landslagets resultat i VM – samt tidigare tävlingar – ger en plats i rullstolscurlingens tävlingar vid Paralympics i Sotji, 7-16 mars 2014 till Sveriges Paralympiska Kommitté.

Övriga nio NPC har också - i och med resultaten från de senaste årens tävlingar – kvalat in till Paralympics i Sotji:

Kanada, Kina, USA, Ryssland, Storbritannien, Korea, Slovakien, Norge och Finland.

• sotji
  • sotji2014