Succéartat premiärår för Special Olympics-klassikern

För ett år sedan startade Special Olympics-klassikern, ett samarbete mellan En Svensk Klassiker och Special Olympics Sweden. Syftet med projektet är att skapa nya möjligheter för personer med funktionsnedsättning ska testa på flera idrotter, finna rörelseglädjen och hitta enkla vägar till motionsvanor.

Efter första året, som var ett slags pilotår, kan det konstateras att över 500 personer från särskolor, föreningar och gruppboenden har valt att vara med i Special Olympics-klassikern. Tillsammans har de totalt motionerat mer än 24 000 kilometer.

– Det har varit över förväntan. Vi har lyckats att nå mer än 500 deltagare och distansen som de har samlat ihop är makalös. Nu hoppas vi förstås att vi får ytterligare flera att vilja vara med och att Special Olympics-klassikern växer till ett etablerat och populärt koncept, säger Nathalie Wallin, från Special Olympics Sverige.

En grupp som varit med och deltagit under det första året är Bäggeby Särfritids. Med sina 3 440 kilometer är de en av de grupper som samlat in flest kilometer.

– Vi har haft ett fantastiskt år och den här satsningen på rörelse genom Special Olympics-klassikern har verkligen fått våra barn att bli motiverade till rörelse. Bland annat har vi valt att promenera en kilometer om dagen istället för att ta taxi när vi ska någonstans. Det har både sparat pengar för kommunen och fått oss i rörelse, berättar Elisabeth Wallin, samordnare och fritidspedagog på Bäggeby Särfritids.

Gruppen har under året arrangerat flera olika lopp med de fyra olika rörelsesätten i fokus. Efter varje lopp har deltagarna fått medaljer och även ett diplon efter att ha genomfört alla fyra lopp. Enligt Elisabeth Wallin har Special Olympics-klassikern verkligen sporrat gruppen och de är redan anmälda att delta under 2018/2019.

– Det känns som en självklarhet. Jag tycker verkligen alla ska satsa på att vara med i detta. Barnen blir motiverade och extra glada när de kan följa hur de ligger jämfört med andra grupper, det här är en toppengrej, säger hon.

En Svensk Klassiker har som mission att få hela Sverige att röra på sig och vill skapa en klassiker för alla.

– Special Olympics-klassikern är en klassiker som besitter enormt stor potential. Det är enkelt att vara med och du behöver inte ta dig någonstans för att genomföra loppen och ändå gör man det tillsammans med andra. Vår vision är att få med alla Sveriges kommuner på tåget, säger PG Jönsson, projektledare för En Svensk Klassiker.

Nu går Special Olympics-klassikern in i år två och det finns förhoppning om att projektet kommer växa sig ännu större för att sprida rörelseglädjen hos fler.

– Vår vision är att ge fler möjlighet till ett aktivt och hälsosamt liv utifrån individens egna förutsättningar. Det ska vara enkelt och roligt att delta samtidigt som det finns ett sekundärt tävlingsmomenten. Special Olympics-klassikern är ett roligt och annorlunda koncept som är väldigt enkelt att integrera i en verksamhet, så gå in och anmäl er redan idag.

För mer information och bilder från Special Olympics-klassikern besök: www.specialolympicsklassikern.se

Om En Svensk Klassiker

En Svensk Klassiker grundades 1972 och är en idrottsutmaning utöver det vanliga där du inom en 12 månaders period skall skida Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimningen och springa Lidingöloppet. En Svensk Klassikers mission är att göra Sverige och svenskarna friskare och grundtanken är att motivera till motion och träning året om. Genom projekt som Skolklassikern, ICA-klassikern, Special Olympics Klassiker och Arbetsplatsklassikern uppmanar vi till rörelse i hela Sverige oavsett ålder.

www.ensvenskklassiker.se
www.skolklassikern.se