Svensk handikappidrott tecknar avtal med Jysk

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) har tecknat ett nytt tvåårigt avtal med JYSK Nordic. Avtalet gäller stöd både till elitverksamheten genom "Lag Paralympics" samt stöd till breddidrottsverksamheten.

– Samarbetet med JYSK är mycket utvecklande och givande för oss. Därför känns det verkligen positivt att vi har kunnat förnya samarbetsavtalet ytterligare två år, säger SHIF/SPK:s generalsekreterare Stig Carlsson.

– Hos oss handlar det först och främst om att sälja några täcken och madrasser, men när det är sagt, så bygger samarbetet med SHIF/SPK också på några starka gemensamma värderingar, säger Johan Sjödin, Country Manager för JYSK i Sverige. Vi är mycket stolta över samarbetet med idrottsmän, som skördar riktig många paralympiska medaljer till Sverige. Vi stöttar eliten inom handikappidrott, för att idrottsutövarna är duktiga och har en viljestyrka som går utöver alla gränser. Inte för det att de saknar en arm eller ett ben.

För ytterligare information kontakta:

Stig Carlsson, generalsekreterare SHIF
070-745 36 98, stig.carlsson@shif.rf.se

Johan Sjödin, Country Manager JYSK Sverige
040-691 4100, jsj@jysk.com

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 18 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar.

SHIF/SPK innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. "Lag Paralympics" är en satsning som Sveriges Paralympiska Kommitté initierat för att skapa förutsättningar för ett elitprogram som bland annat ger våra elitidrottare bättre villkor i satsningen mot kommande Paralympics.

Notering: Paralympics är handikappidrottens motsvarighet till Olympiska Spelen.

Svenska Handikappidrottsförbundet
Idrottens Hus, Fiskartorpsvägen 15 A,