Sverige siktar högt i bordtennis-VM

Sverige skickar en trupp om elva spelare till bordtennis-VM som spelas i Gwangju, Sydkorea den 27 oktober-3 november. Målet är att lyckas lika väl som vid VM för fyra år sedan då svenskarna tog sju medaljer och slutade fyra i medaljligan.

Med fem spelare på topp tre i den nyligen uppdaterade världsrankingen ser förutsättningarna goda ut.

– Ja, det ser bra ut och alla våra spelare har spelat bra under hela året. Jag tror att vi kan lyckas minst lika väl som vid förra VM, säger förbundskapten Daniel Ellerman.

– Spelar alla på topp och vi har lite flyt så kan vi ta sju medaljer.

Störst medaljchanser bedömer han att damerna har.

– I lagspelet både i klass åtta med Josefin Abrahamsson och Marleen Rosenmeier och i klass fem med Ingela Lundbäck och Anna-Carin Ahlquist är chanserna goda. I klass åtta är Josefin och Marleen guldkandidater. I klass fem är det kinesiskorna som dominerat följda av Anna-Carin och Ingela men det kan ändras.

Anna-Carin Ahlquist och Ingela Lundbäck toppar båda rankingen i sina tävlingsklasser och är därmed också medaljfavoriter i singelspelet. Josefin Abrahamsson som är rankad fyra har även hon goda chanser att ta medalj. Marleen Rosenmeier kommer enbart delta i lagtävlingen.

På herrsidan är motståndet tuffare men här finns tre topprankade svenska spelare som definitivt har kapacitet att vara med och slåss om medaljerna.

Fredrik Andersson är rankad etta i klass tio, Emil Andersson nummer två i klass åtta och Ernst Bolldén nummer tre i klass fyra.

– Kineserna blir tuffa i VM, de har inte varit ute på tävlingar så mycket sedan senaste stora mästerskapet och är därför kanske lite lägre ned på rankingen än vad de borde vara, säger Daniel Ellerman.

Den som utvecklats allra starkast bland herrarna är utan tvekan 17-årige Emil Andersson som redan klättrat näst högst upp på världsrankingen. Emil går andra året på bordtennisgymnasiet i Köping.

– Det är överraskande att han gått upp så snabbt på rankingen. Men han går starkt framåt och utvecklas för varje månad. Det enda han saknar idag är rutin men han har å andra sidan ett starkt psyke.

Sveriges trupp:
Ann-Carin Ahlquist, Göteborg (klass 3)
Ingela Lundbäck, Luleå (Klass 5)
Josefin Abrahamsson, Malmö (klass 8)
Marleen Rosenmeier (fd Kovacs Bengtsson), Malmö (klass 8 – endast lagspel)
Alexander Öhgren, Norrköping (klass 3)
Ernst Bolldén, Hudiksvall (klass 4)
Robert Andersson, Linköping (klass 4)
Emil Andersson, Arboga (klass 8)
Fabian Ringnell, Göteborg (klass 8)
Linus Karlsson, Grästorp (klass 9)
Fredrik Andersson, Falköping (klass 10)

Kontaktperson under VM:
Erik Kullingsjö, coach
070-377 9022, ekullingsjo@hotmail.com

För ytterligare information kontakta:
Daniel Ellerman, förbundskapten
073-356 8582, daniel.ellerman@shif.rf.se

Helene Stjernlöf, informationschef SHIF/SPK
070-246 0737, helene.stjernlof@shif.rf.se

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 18 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. SHIF innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.

Notering: Paralympics är handikappidrottens motsvarighet till Olympiska Spelen.

Svenska Handikappidrottsförbundet
Idrottens Hus, Fiskartorpsvägen 15 A,