Sveriges Paralympiska Kommitté inleder unikt samarbete med Brasiliens Paralympiska Kommitté

Sveriges Paralympiska Kommitté och Brasiliens Paralympiska Kommitté inleder ett unikt femårigt samarbete med ambitionen förbättra och utveckla förutsättningarna för paralympisk idrott nationellt och globalt.

– Brasilien och Sverige har en lång historia av samarbeten inom många områden och vi är väldigt glada över att bredda det till Paralympisk idrott. Detta samarbete har egentligen redan påbörjats i april då vi innan vi formellt skrev under avtalet har haft svenska aktiva som tränat ihop med våra landslag i Sao Paulo inför de öppna tävlingarna där i friidrott och simning. Nu stärker vi vårt samarbete än mer och jag är säker att det kommer att generera viktiga framsteg för båda våra länder, säger Andrew Parsons generalsekreterare och ordförande i Brasiliens Paralympiska Kommitté.

Samarbetet gäller bland annat utveckling för att förbättra möjligheterna till utbyte inom flera idrotter, coachträning, idrottsutveckling i stort och globala policyfrågor relaterade till den paralympiska rörelsen.

– Inom näringslivet finns det redan starka band mellan Sverige och Brasilien. Vi stärker nu relationen mellan våra två länder. Vi ser att vi gemensamt med våra nuvarande och framtida samarbetspartners kan bidra till att utveckla de stora möjligheter som finns i ett svensk-brasilianskt paralympiskt samarbete, säger Johan Strid generalsekreterare i Sveriges Paralympiska Kommitté.

• rio 16
  • peyongchang 2018
  • tokyo 2020
  • brasilien

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 19 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.