Tjejer inte tillåtna i kälkhockey

I ett mycket sent skede har den paralympiska organisationskommittén (TOROC) meddelat att Sverige inte får ha med kvinnliga spelare i kälkhockeylandslaget som planerat. Under det avslutande registreringsmötet som hölls nere i Turin inför vinterspelens uppstart, meddelade organisationen (TOROC) att det inte är möjligt att ha med tjejer i kälkhockeylaget. Orsaken till missförståndet har varit oklarheter kring reglementet samt olika tolkningar av detta gjort av IPC:s kälkhockeykommitté och TOROC respektive den paralympiska kommittén centralt (IPC). Skrivningen att "kälkhockey är en idrott för herrar" innebär att enbart herrar får delta. Detta kan jämföras med reglerna för rullstolscurling där "mixed" finns inskrivet, vilket innebär att det minst måste vara en av respektive kön med i laget. Amanda Ahrnbom (Malmö FIFH) kommer därmed inte att ingå i landslaget. Hon har dock valt att vara med på plats i Turin och kommer att träna tillsammans med grabbarna. Ingen annan spelare kommer att ersätta henne. Då det inte var självklart att tjejers medverkan skulle vara tillåtet, har den svenska paralympiska kommittén (Svenska Handikappidrottsförbundet) ställt frågan vid ett flertal tillfällen sedan hösten 2005 och fått "grönt ljus" i alla instanser. - Det är tråkigt för Amanda att hon inte får vara med och spela. Detta skulle ha blivit hennes första stora mästerskap, säger förbundskapten Björn Ferber. Som debutant i paralympiska sammanhang kanske inte Amanda skulle ha varit den spelare som fått mest speltid, men visst blir det kännbart för laget. - Vi är otroligt besvikna för det som inträffat, inte minst för Amandas skull, säger truppens chef de mission Hans Säfström. Vi har redan startat upp en dialog med internationella paralympiska kommitténs högsta sportledning, David Grevemberg, för att på sikt kanske hitta en lösning där kvinnliga kälkhockeyspelare också får vara med i paralympiska sammanhang. Förhoppningsvis kan detta föra med sig något gott för kälkhockeyns utveckling framöver, avslutar Hans. För ytterligare detaljer kontakta: Hans Säfström, sportchef +39 333 1286 211 Helene Stjernlöf, presschef +39 333 1297 169 Svenska Handikappidrottsförbundet Idrottens Hus, Fiskartorpsvägen 15 A, 114 73 Stockholm