Toppolitiker spelar fotboll med ungdomar med en utvecklingstörning under Almedalen

Special Olympics anordnar uppvisningsmatch i Unified fotboll

Den 2 juli klockan 12:00-12:45 under Almedalsveckan anordnar Special Olympics Sweden, för andra året i rad, sin uppvisningsmatch i Unified Fotboll.  En fotbollsmatch där personer med en utvecklingstörning spelar i mixade lag tillsammans med personer utan en utvecklingsstörning.

Tidigare har flera tongivande politiker och opinionsbildare så som Lars Ohly, Gustav Fridolin och Mikael Damberg medverkat i uppvisningsmatchen.

Syftet med fotbollsmatchen är att synligöra att idrott finns tillgänglig för personer med en utvecklingstörning. Omkring 65 procent av alla svenska ungdomar med en utvecklingstörning är fysisk inaktiva – dubbelt så många som övriga ungdomar.

-  Vi vill att idrott ska vara tillgänglig för alla. Ett aktivt liv med idrott ger ungdomar med en utvecklingsstörning en bättre hälsa, ökat självförtroende och nya vänner. Jag tror även att när omvärlden kommer i kontakt med ungdomar med utvecklingsstörning under normala, lekfulla former, så bryts fördomar ner, säger Jonatan Sandberg, sportsdirector på Special Olympics Sweden

Fotbollsmatchen är på 10 + 10 minuter och spelas tillsammans med det lokala Special Olympics-laget FC Gute.

Ännu finns det platser kvar i laget!
För politiker, opinionsbildare, journalister och fotbollsentusiaster som åker till Almedalen finns det ännu platser kvar i laget. För mer information var god kontakta Eunice Aguilar på eunice.aguilar@angseliusronn.se

Tid: 2 juli, ca 12:00-12:45.
Plats: Visbys botaniska trädgård vid Paviljongplan.
Kontaktperson för anmälan till fotbollsmatchen: Eunice Aguilar, 070 3045031, eunice.aguilar@angseliusronn.se

Special Olympics är
 en global organisation som vänder sig till bredd och motions- idrottare med utvecklingsstörning. Special Olympics har 3,7 miljoner aktiva i över 170 länder. I Sverige är Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté ansvarig för verksamheten.

• breddidrott
  • special olympics
  • unified fotboll
  • special olympic sweden
  • almedalen 2014
  • idrott för person med utvecklingstörning

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 19 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. SHIF innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.