Truppen till friidrotts-EM i Berlin

Den 16 till 27 augusti är det dags för IPC friidrotts-EM i Berlin. Nu har Magnus Olsson, den svenska förbundskaptenen, plockat ut truppen som innehåller tio starka namn.

– Jag har valt att bara ta ut aktiva som har chans till final och medalj. Kraven har blivit högre och kommer snäppas upp ytterligare inför VM i november nästa år. Det är många som knackar på dörren och varit väldigt nära dörren men tyvärr inte uppfyllt alla krav för att komma med till Berlin, säger Magnus Olsson.

Tobias Jonsson är en av Sveriges största medaljhopp i Berlin. Under VM 2017 tog han silver och i år har han redan hoppat 7.07 meter.

Truppen är en blandning mellan unga lovande talanger så som Olof Ryberg och mer rutinerade atleter i form av Gunilla Wallengren på bland annat 5000 meter.
– Samtliga har presterat bra i år och har ändå en bit kvar till sin toppkapacitet som givetvis planerats in i augusti under mästerskapet. Vi har ännu inte satt upp något medaljmål inom truppen, det kommer vi att diskutera längre fram.

Precis som förra årets Parafriidrotts-VM i London arrangeras Parafriidrotten även i år i direkt anslutning till friidrotts-EM som arrangeras i Berlin mellan 7-12 augusti. Ett koncept som gör tävlingarna mer och mer likt Paralympics.
– Parafriidrotten har kommit en bra bit på vägen. Numera känns EM och VM i stort sett lika stort som ett Paralympics vilket är fantastiskt inspirerande och utvecklande. Det ska bli fantastiskt kul att försöka förvalta den fina träningen som våra aktiva har gjort tillsammans med sina hemmatränare under en lång period. Vi ska se till att alla i truppen är redo att kunna prestera på sitt absoluta max.

Viktoria Karlsson har visat fin form under säsongen och slagit svenskt rekord med ett hop på hela 4.70 meter.

Är det någon/några som vi ska hålla ett extra öga på?
Alla aktiva har presterat väldigt bra under våren med många personliga och svenska rekord. Men om jag måste plocka ut några så vill jag nämna bröderna Jonsson som ser riktigt bra ut. Tobias har hoppar 7.07 meter och Per strax där bakom, 6.95 meter. Troligen kommer de att tävla i olika klasser det här året vilket kan ge möjlighet för två stycken guldmedaljer till familjen Jonsson.

Se listan på de uttagna