4,22 kilo amurleopardunge

Amurleopardungen som föddes i slutet av juni i Parken Zoo är en välmående 4,22 kilos hona. Namnet på den lilla krabaten är Olga. I det vilda finns endast cirka 35 amurleoparder och Parken Zoo deltar i det europeiska avelsprogrammet för arten.

Idag fick amurleopardungen sin obligatoriska veterinärundersökning. En procedur som kräver starka armar, en skojfrisk veterinär och ängelns tålamod.

"Även om den här lilla krabaten ser kramvänlig ut är den långt ifrån en gosig tamkatt", berättar Jennie Westander, zoolog, Parken Zoo Eskilstuna. "Att hon säger ifrån vid undersökning är ett gott tecken på en frisk och bestämd unge".

Vikten, som allmänheten fram till veterinärbesöket fått vara med och gissa på Facebooksidan, blev 4,22 kilo. Förutom vägning fick Olga, som amurleopardungen kommer att heta, sin första vaccination, avmaskning och chipmärkning. Nu väntar mer tid med mamma Takara, innan introduktionen med pappa Boris kommer att ske. Nyfikna besökare kan dock följa Olgas fortsatta utveckling från tv-monitor utanför hägnet.

Film från veterinärbesöket med veterinär Marek Goczkowski finns på hhttps://www.youtube.com/watch?v=D9qbYKcFptI&list=UUx-Uc6c3H73oqod520AElFA

Ange Foto: Parken Zoo Eskilstuna.

Fler pressbilder på amurleopardungen finns på http://www.mynewsdesk.com/se/parken_zoo/latest_media  Ange Foto: Parken Zoo Eskilstuna.

För mer information och intervjuer om amurleoparderna, kontakta:

Jennie Westander, zoolog Parken Zoo Eskilstuna, 0702- 666 417, jennie.westander@parkenzoo.se

Fakta Amurleoparder

• Amurleoparden är ett av världens mest utrotningshotade djur, det finns endast cirka 35 individer kvar i det vilda.
  • Det är den 7-åriga hanen Boris och 4-åriga honan Takara som den 21 juni fick en liten unge. Det ryska temat går även igen i namnet på den lilla; Olga.
  • Honor blir könsmogna i 3-4-års ålder och är dräktiga i 12 veckor. Storleken på kullen varierar mellan 1-4 ungar.
  • Ungarna stannar med sin mamma tills de är cirka två år gamla.
  • I det vilda lever Amurleoparden i 10-15 år och kan bli upp till 20 år gamla i djurparker.
  • Deras utbredning är bergsområden i syddöstra Ryssland och Amurdalens flodområden i Kina.
  • De blir cirka 95-170 cm långa med en mankhöjd på ca 60 cm. De kan väga mellan 30-75 kg.
  • Amurleoparden ingår i avelsprogram på djurparker precis som många andra utrotningshotade arter som en försäkran för att arten inte ska utrotas helt och hållet.

Amurleoparden är en av endast två stora kattdjur där det finns en befintlig plan på reintroduktion av individer från djurparker i samarbete med IUCN, den internationella naturvårdsunionen. (Den andra är panterlon, Lynx pardinus). Med hjälp av ekonomiskt och politiskt stöd beräknas arbetet med att förbereda för reintroduktion vara igång om 1-2 år. Utsättningen kommer att ske i Lazovsky naturreservat i Södra Sikhote Alin, där amurleoparden försvann för ca 30 år sedan. Man hoppas kunna öka antalet individer till runt 80 stycken inom 15-20 år.