Binturongen Harry på Parken Zoo fick avlivas

Den 22 januari tog sig binturongen Harry sig ut från sitt hägn. I ett obevakat ögonblick smet den snabba rymlingen ut ur en lucka och klättrade upp på gallret till trädleoparderna, där det uppstod tumult. En trädleopard bet binturongen i vänster ben.

När personalen lyckades fånga in binturongen tillkallades veterinär. Han konstaterade skador på vänster framben och skrapsår på huvudet. Binturongen fick sedan kontinuerlig veterinärbehandling fram till 2 februari. Dessvärre blev skadorna på vänster framben sämre och veterinär fick besluta att det var mer skonsamt för djuret att få somna in än få fortsatt behandling.

Djurparkschef Lennart Sundén berättar;

– Det är så himla tråkigt. Det här får bara inte hända är det första man tänker. Vi har rutiner och säkerhetsföreskrifter som följs och nu kommer vi att se över dem ytterligare. Men vi hoppas att historien ändå ska få ett lyckligt slut. Det finns en binturonghona kvar och nu håller vi tummarna att hon hunnit bli dräktig.

Fakta Binturong

Binturong är ett rovdjur som tillhör djurgruppen viverrider.

De är otroligt bra klättrare och har hjälp av sin gripsvans.

En vuxen binturong blir ca 60-95cm och väger mellan 9-20 kg.

Idag är de utrotningshotade främst på grund av snabb skogsskövling som pågår i Sydostasien.