Höstlovsaktiviteter på Parken Zoo i Eskilstuna

Här kommer en lista till höstlovskalendarier med tips på aktiviteter som sker på Parken Zoo i Eskilstuna den 4-7 november. En spännande resa till en annan del av världen- bara en timme från Stockholm.

Lär känna Parken Zoos nya tamanduor Eduardo och Tamara

Tamanduorna (liten myrslok) Eduardo och Tamara visas för första gången under höstlovet på Parken Zoo. De är de enda tamanduorna som finns i Sverige. Eduardo och Tamara är mycket nyfikna och sover gärna tillsammans i samma bolåda. De är snart två år gamla och man hoppas på ungar – något som dock är mycket ovanligt i fångenskap säger djurparkschefen Helena Olsson.

Träffa den rikskända och ”vilda” tigerungen Wayan

Sumatratigerungen Wayan föddes i juni och visar tydligt upp beteenden och ett annat förhållningssätt mot människor som är betydligt mer likt de vilda tigrarnas än de som kommit i nära kontakt med människor och haft anpassade lyor inomhus. Beteendet beror på att djurvårdarna medvetet valt att inte alls komma nära ungen t e x för vägning och mätning utan tigermamman har hela tiden skött vården av ungen på egen hand.

På tur bland djur

Klockan 11.00 och 13.00 kan man få följa med på djurvandringar runtom i djurparken.  Samling innanför djurparksentrén. Turen leds av zoolärarna som bland annat berättar om sumatratigrar, spindelapor och komodovaraner. Vandringen går även genom Zoolabbet och Amazoonas.

Fritidsdagar

Zooskolan anordnar även Fritidsdagar för förskoleklasser upp till och med årskurs 4. Det finns ett stort intresse för dessa, tyvärr är de redan fullbokade men Parken Zoo räknar med att köra fler Fritidsdagar under sport- och påsklovet.

Leksaksloppan 6 november

På lördagen klockan 10.00- 15.00 sker en loppmarknad med begagnade leksaker, barnkläder och andra barn- och sportartiklar i Pingvinen Parken Zoo.

Insamling för att rädda dvärgschimpansen i Kongo

Parken Zoo samlar just nu in pengar för ett utbildningsprojekt i Kongo som syftar till att få lokalbefolkningen att lära sig att ta fram alternativa inkomst- och födokällor för människorna. Insamlingsbössor och mer information kommer att finnas vid entréerna. Mer informations finns även på www.parkenzoo.se .

Parken Zoo har öppet 4-7 november klockan 10.00-15.00

För mer information kontakta:

Helena Olsson, Djurparkschef, 070-95 84 333

Mats Ericson, VD, växel: 016-100 100