Långbent varg får ungar i Parken Zoo

Parken Zoos utrotningshotade manvargar har för första gången fått ungar. En kull på 4 valpar föddes utomhus mitt i vintern

– Det här är roligt av framför allt två skäl, berättar Helena Olsson djurparkschef på Parken Zoo. För det första är det ett utrotningshotat djur som fått fyra fina ungar. Men minst lika roligt är att mamma Hermana fick bestämma helt själv hur hon ville göra med sina ungar. Såsom flera gånger förut visar det sig att djuren är så kloka och förståndiga.

Det var Parken Zoos manvargar Hermana och Zonda som för första gången fick ungar för snart åtta veckor sedan. Mamman valde att föda ungarna ute i minusgrader. Men när temperaturen dramatiskt föll till minus 15 grader, flyttade mamman helt enkelt in ungarna till inomhusanläggningen.

– Vi blev nervösa när vi insåg att mamman fött ungarna ute i ett vindskydd. Det var ju trots allt vinter och kallt säger Helena Olsson. Men riktigt oroliga blev vi när vi såg på väderleksrapporten att det skulle bli riktigt kallt under en längre tid. Men vi beslutade att lita på vargmamman och inte gå in i hägnet och flytta hennes ungar åt henne och det visade sig vara helt rätt! Vi vill ju ha kompetenta djur som så småningom klarar ett liv i naturen och Hermana har agerat lika klokt som en vild manvargsmamma skulle ha gjort.

De fyra ungarna, en flicka och tre pojkar, var helt svarta när de föddes, men kommer att få samma vackra gula färg som föräldrarna. De är riktiga tuffingar och börjar röra sig runt i hägnet. De ser mycket speciella ut med de oproportionerligt långa benen och stora öronen.

Manvargar lever naturligt i Sydamerika. De är Sydamerikas största hunddjur och den enda i sitt släkte. De ser ut att gå på styltor  med sina långa ben. De har också stora öron och en man på ryggen. De jagar och äter smådjur och frukt. I Parken Zoo ses de ofta hoppa efter grodor och de älskar att bada!

Manvargar  är med i det bevarandeprojekt som bedrivs inom Europeiska Djurparksföreningen. Parken Zoo deltar i bevarandeprojektet samt bedriver forskning på hur aveln i djurparker kan bli mer framgångsrik. Ungarna kommer kunna ses på sportlivet v. 8 och 9.

• manvargunge
  • manvarg