Lemur med bakåtslick blir pappa i Parken Zoo

De hotade rödbukade lemurerna har blivit föräldrar igen.

– När personalen arbetade som mest, dagen innan djurparken skulle öppna för säsongen, födde vår rödbukade lemurhona Bella en liten unge. Vi har flera arter lemurer i Parken Zoo och nu har vårt par Bella och Clyde fått sin tredje unge berättar en glad Helena Olsson, djurparkschef.

Den rödbukade lemuren är en av de få lemurerna där man ser en tydlig skillnad på könen. Honorna är ljusbruna på magen, något som hanarna inte är. De har däremot vita markeringar runt ögonen. Hanarna skaffar sig dessutom en tuff frisyr! De slickar på sina händer och stryker bak pälsen så de får ett stiligt bakåtslick!

Det finns många arter av lemurer och de kommer alla från Madagaskar. Madagaskar kallas ofta för lemurernas rike och det är bara här man kan se lemurer. Dock är de flesta lemurer hotade och återfinns på IUCNs (Internationella Naturvårdsunionen) rödlista. Parken Zoo arbetar tillsammans med den franska bevarandeorganisationen AEECL aktivt för att bevara lemurerna och deras miljö på Madagaskar. För 2000-3000 år sedan fanns det jättelemurer som vägde upp mot 200 kg på ön, men de försvann när människan kom. De rödbukade lemurerna man kan se på Parken Zoo, är dock stora som huskatter.

Parken Zoos lemurfamilj kan ses utomhus under hela säsongen.