Ovanligt djur får ovanlig unge – igen!

Djurparken i Eskilstuna kan nu räkna ännu en unik djurfödsel till den senaste tidens framgångar. För två månader sedan föddes ännu en tamanduaunge. Detta trots att den trädlevande myrsloken endast vid ett fåtal tillfällen har fått ungar i fångenskap.

Den lilla ungen håller sig tryggt fast på mammans rygg när hon klättrar upp och ner i träden. Honan har spenarna mellan frambenen, så hon ligger med ungen i famnen när den diar. När hon ska gå vidare kryper ungen upp på ryggen igen.

Den här födseln är verkligen exceptionell. Händelsen är såpass ovanlig att den koordinator som har hand om det globala projektet för tamandua hade svårt att ge råd kring födseln. Trots detta var det bara 9 månader sedan en tamandua föddes i Parken Zoo, och då var det första gången.

– Det finns få tamanduor i Europa och innan vi fick vår första unge var det mycket lång tid sedan det föddes en. Och nu får vi en till! Det är ju häftigt att lyckas med ett så ovanligt djur, där inte ens proffsen har tillräcklig kunskap för att det är så ovanligt, säger Helena Olsson, djurparkschef.

För Parken Zoo är födseln ytterligare ett bevis på att man jobbar på rätt sätt. Djurparken får ungar på löpande band efter djur som sällan får ungar i fångenskap. Sedan några åt tillbaka arbetar man med en ny typ av djurhållning där man vill efterlikna det vilda så mycket som möjligt.

Tamanduan kallas också trädmyrslok och kommer ifrån Sydamerika. Den är utrotningshotad, bland annat på grund av jakt. Man jagar dem för köttet men också för att göra rep av senorna i svansen. Den har nämligen en kraftig gripsvans och kan klättra med huvudet neråt i djungeln.

För mer information:

Helena Olsson, djurparkschef, 070-958 43 33