Påsk i Parken Zoo firas med äggjakt och utterunge

Parken Zoo smygstartar säsongen och håller öppet hela påskhelgen. Förutom en stor äggjakt för alla barn, så har besökarna chans att träffa djurparkens senaste tillskott – en jätteutterunge. På lördag avslöjas namnet på den nyfödda utterungen av Parken Zoos nyinflyttade maskotar Wilma & Morris.

På Skärtorsdagen smygöppnar Parken Zoo och har öppet hela påskhelgen. Precis som i fjol arrangeras en stor äggjakt för alla barn. Men i år har besökarna också chansen att träffa parkens senaste tillskott – en jätteutterunge. På lördag kl. 13.30 avslöjas dessutom den lilla utterungens namn och parkens besökare är välkomna att närvara. Värdar för avslöjandet är Wilma & Morris – Parken Zoos nya maskotar.

Lennart Sundén, tillförordnad VD och djurparkschef på Parken Zoo, berättar:
”Utterfamiljen är en av parkens mest aktiva djurfamiljer och vi är otroligt stolta över att ha fått en ny medlem. Stolta är vi också över dvärgflodhästarnas nya inomhusanläggning, ett omfattande byggprojekt som äntligen står klart.”

Under de fem dagar som parken har öppet ställer man dessutom till med en stor äggjakt. 50 ägg med varsitt säsongskort i göms på olika platser i parken.

Camilla Delac, marknadschef på Parken Zoo om äggjakten:
”Säsongskorten brukar vara en uppskattad påskpresent, därför känns det extra kul att dela ut 50 stycken ägg till våra mest ivriga påskfirare.”

Under påskhelgen får besökarna också chansen att se på när djuren matas och djurvårdarna finns tillgängliga att svara på frågor. Även Lilla Zoo är öppet, där besökarna kan gosa med jättekaniner, alpackor och minigrisar.

Parken öppnar kl. 10 på Skärtorsdagen och har öppet varje dag kl. 10-15 fram till måndag den 28 mars. Fullständigt påskprogram finns på parkenzoo.se, medan dagliga uppdateringar från djurvårdarna och djuren hittas på @parkenzooeskilstuna på Instagram.

För mer information, vänligen kontakta:
Linn Lagerström, driftschef djurpark, Parken Zoo
Mail: linn.lagerstrom@parkenzoo.se

Camilla Delac, marknadschef, Parken Zoo
Mail: camilla.delac@parkenzoo.se

Fakta, jätteutterungen
Mamma: Alua
Pappa: Yumbo
Syskon: Storasyster Xingu, halvsyskonen Rio och Lobo. Xingu är en väldigt ansvarstagande storasyster. Hon har hjälpt sitt nyfödda syskon att lära sig både simma och äta ordentligt.

Fler nya filurer i parken
Andra nyfödda är tamanduan Maya, rödhalsade skogssköldpaddan Molger, vallabyungen Hoppsan, ett otal vandrande vissna lövungar samt de 13 mjölkgrodorna Oscar Carl Olof II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIII och XIV.