Parken Zoo först igen, ovanlig apa nytt djur

Djurparken i Eskilstuna har återigen fått förtroendet att arbeta med en av världens mest hotade djurarter. Den nya medlemmen i Parken Zoos redan så speciella djurkollektion är en markattsapa av arten l`hoests apa.

Det ovanliga paret heter Burundi och Bindi. De är en markattsliknande apa som heter l`hoests apa och som aldrig förut funnits i Sverige. Faktum är att de knappt återfinns i någon europeisk djurpark. Hanen Burundi kommer hela vägen från USA, där han upptäcktes efter att illegalt försökts smuggla in honom i landet. Då Parken Zoo har gott renommé, erbjöds parken att ta hand om de värdefulla djuren.

– Efter att ha suttit i hägnen bredvid varandra en tid, introducerades Burundi och Bindi till varandra. De sprang raka vägen fram till varandra och pussades, säger Helena Olsson, djurparkschef. De har varit mycket gulliga med varandra och det bådar gott inför eventuell tillökning, som vi hoppas på.

L`hoests apor är speciella på många sätt. Bland annat är de mer marklevande än andra apor och när fara hotar, flyr de springande. Att koordinera en hel grupp apor på flykt från en fiende kräver intelligens och djurparkspersonalen har en stor utmaning framför sig när det gäller att på sant Parken Zoo-sätt bibehålla alla naturliga beteenden hos dessa apor så de en dag kan klara en utsättning till naturen igen.

L`Hoests apa anses vara en av Afrikas vackraste apor med sitt svarta ansikte, vita kinder och orangea ögon och Burundi och Bindi går redan att se i Parken Zoo som öppnade i helgen.

För mer information:

Helena Olsson, djurparkschef, 070-958 43 33