Parken Zoo talar vid världens största miljökongress

Just nu pågår världens största miljökongress, IUCN World Conservation Congress, i Jeju, Sydkorea. Parken Zoos djurparkschef Helena Olsson ingår i den svenska delegation som deltar och kommer även att tala på kongressen i morgon tisdag.

- Fokus för mitt tal kommer att vara det ska vara enkelt att engagera sig i miljöfrågor. Djurparkerna i Europa besöks årligen av 140 miljoner besökare. Globalt är den siffran 700 miljoner. Vi behöver ta tillvara på detta i arbetet med få fler unga att engagera sig. Det handlar om att hitta former för att inspirera och beröra, snarare än att kräva att besökaren börjar forska på ämnet, säger Helena Olsson, djurparkschef på Parken Zoo i Eskilstuna.

- I Parken Zoo arbetar vi dagligen med att engagera och entusiasmera våra yngre besökare genom Lilla Zoo och projekt som Ecofriends. Där försöker vi göra det roligt att lära sig så att det blir lätt att ta till sig. Min förhoppning är att det på sikt leder till att några av våra besökare finner ett större intresse för de utmaningar som vårt klimat står inför, säger Helena Olsson, djurparkschef på Parken Zoo i Eskilstuna.

Helena Olsson håller sitt tal på miljökongressen i morgon tisdag den 11 september kl 11.00 lokaltid (04.00 svensk tid).

Bilden i pressmeddelandet får användas fritt och finns att ladda ned här: http://db.tt/0Kfk4CQV. Ange fotograf: Fredrick Andersson.

Kongressen
IUCN World Conservation Congress är världens största kongress om biologisk mångfald och arrangeras vart fjärde år. Kongressen går i år av stapeln 6 – 15 september i Jeju, Sydkorea.  Deltagare från regeringar, offentlig sektor, NGO:s (non-governmental organization), företag, FN organisationer och organisationer som arbetar med sociala frågor samlas och diskuterar kring miljö och utveckling. Mellan 6000 – 8000 deltagare förväntas närvara. Arrangör: IUCN (International Union for Conservation of Nature).

Schemat för kongressen finner du här: http://events.iucn.org/wcc2012/official_programme

Organisationen
IUCN (International Union for Conservation of Nature) är världens äldsta och största miljöorganisation. Grundad 1948 och har i dag fler än 1200 medlemsorganisationer inkl över 200 regeringar och fler än 900 NGO:s. Organisationens huvuduppdrag består i att konservera den biologiska mångfalden.  Fler än 11 000 experter inom olika forskningsområden är engagerade i IUCN och finns runt om i världen.

Lilla Zoo
Lilla Zoo bygger på IUCNs film ”Love. Not Loss” och handlar om att det inte går att skrämma människor till förändring. Forskning visar att när man blir berörd i hjärtat, är man också benägen att lättare ändra beteenden - något som är avgörande om vi ska kunna rädda naturen och djuren.

I Lilla Zoo bygger vi relationer mellan människa och djur. Alla besökare inbjuds att tillsammans med utbildad personal utveckla empati och känsla för djuren genom att få en nära relation med till exempel getter, kaniner, marsvin och kor. Besökarna erbjuds att vara med och sköta djuren samt gosa sig till förändring.

Ecofriends
Ecofriends är ett samarbetsprojekt som är helt unikt i sitt slag. Två kommunala bolag (Parken Zoo och Eskilstuna Energi & miljö) samt en kommunal förvaltning (skolförvaltningen) samarbetar för att lära barn i hela regionen om miljö och hur det hänger samman med hotade djur.

Skolklasser besöker först Parken Zoo och lär sig om djuren och hur man ska kunna rädda dem och sätta ut dem i sin naturliga miljö igen. För att göra det måste man rädda naturen och för att göra det börjar man med sin egen miljö - hemma.

För att lära sig om miljön på hemmaplan genomförs ett besök på någon av Eskilstuna Energi & miljös anläggningar. När vi pratar djur som är beroende av vatten, besöker man vattenreningsverket. När vi pratar djur som far illa av den ökade konsumtionen, besöker man sopstationen. När barnen förstår kedjan och möjligheten att påverka, lyckas vi förändra beteenden och ger hopp inför framtiden.

Parkens Zoo
Parken Zoo i Eskilstuna har en hundraårig tradition och var en av Sveriges första folkparker. Anläggningen har från att varit främst en kvällspark blivit ett av Sveriges mest besökta utflyktsmål dagtid och framför allt besökt av barnfamiljer. Bolaget är 100 procent kommunalägt och ingår i Eskilstuna Kommunföretag AB.

Företagets verksamhet omfattar:

• Djurpark
  • Nöjespark med tivoli och en omfattande program/artistverksamhet
  • Vattenpalatset och Parkenbadet
  • Konferens- och kongressverksamhet
  • Parken Zoo Camping & Stugby
  • Restaurangverksamhet

Helena Olsson, djurparkschef, Parken Zoo, helena.olsson@parkenzoo.se

För mer information om kongressen: http://iucnworldconservationcongress.org/ samt organisationen IUCN: http://www.iucn.org/

För mer information om Parken Zoo: www.parkenzoo.se

• lilla zoo
  • ecofriends