Sommarjobb som dinosaurieskötare

Harry Skärlund i Eskilstuna kan ha Sveriges mest udda sommarjobb. Sedan några veckor tillbaka jobbar han nämligen som dinosaurieskötare i Parken Zoos tillfälliga dinosaurieutställning.

Som liten hade Harry ett brinnande intresse för dinosaurier och han kan det mesta om dem. När han såg en annons där Parken Zoo efterlyste en skådespelare som skulle spela dinosaurieexpert var han tvungen att höra av sig.

– Jag kände verkligen att ”det här är ju min grej”, berättar Harry. Jag såg framför mig att jag själv kommit hit som barn, vad besviken jag hade blivit om den som jobbade kunde mindre än jag!

Camilla Delac, som är Harrys chef i Parken Zoo, berättar att de inte ens tänkte tanken att det kunde finnas en verklig dinosaurieexpert på nära håll.

– När Harry hörde av sig och påpekade att en riktig expert var bättre än en spelad, så förstod vi ju direkt att han var rätt person, berättar Camilla.

Största delen av Harrys jobb går ut på att svara på frågor från besökarna. Får han en stund över sköter han om dinosaurierna, borstar av dem damm och ser till så att de har snyggt och prydligt i sina hägn. Parken Zoos dinosaurier är på tillfälligt besök under sommaren 2013. Utställningen har turnerat runt om i världen och har berömts för att dinosaurierna är så verklighetstrogna. De rör sig, låter och gör besökare ganska långt upp i åldrarna osäkra på om de är levande eller inte.

– Den vanligaste frågan jag får är om de är verkliga. De flesta barn förstår ju att de inte är det, men måste ändå fråga, berättar Harry.

Han tycker det är roligt att besökarna är så intresserade och att barnen vågar ställa många frågor:

– Det jag tycker är häftigt nu, som jag inte förstod när jag var liten, är att det är så lärorikt med dinosaurier. Man får andra perspektiv på jorden och livet när man förstår att dinosaurierna levde i 160 miljoner år.

Parken Zoo är en stor arbetsgivare när det gäller sommarjobb i Eskilstuna. Den kommunala djurparken hade i år närmare 4000 sökande till sina sommarjobb och 300 ungdomar har anställts som allt ifrån karusellförare till djurskötare och glasskioskbiträde.

Kontakt för mer information:

Camilla Delac, försäljningschef, 070-592 7560. Harrys nås genom Camilla.