Parker presenterar nytt slang- och klassificeringssystem för enklare val av hydraulslang

Parker Hannifin, global ledare inom rörelsekontroll, har lanserat ett nytt system med tre slangklasser: Good – Better – Best. Syftet med denna klassificering är att göra det lättare att välja lämplig slang till olika applikationer.

Klassificeringen ”Good” omfattar de nyutvecklade medeltrycksslangarna BCH1 och BCH2, i kombination med kopplingsserie 16. Denna nya kopplingsserie har utvecklats för att uppfylla och överträffa internationella standarder med bibehållet konkurrenskraftigt pris. Klassificeringen ”Good” inkluderar högtrycksslangarna SX35 och SX42 med kopplingsserierna 73 och 77. Klassificeringen ”Good” har i huvudsak utvecklats för krävande små och medelstora tillverkningsföretag och Parker-distributörer. Typiska tillämpningsområden är inom jordbruk och entreprenad.

Klassificeringen ”Better” omfattar hydraulslangar från välkända varumärken såsom Elite No-Skive i mellantryckssegmentet och Parkrimp® No-Skive i högtryckssegmentet. Dessa slangar klarar väl kraven i gällande standarder och är därför det rekommenderade alternativet för krävande underhåll och tillverkning.

Klassificeringen ”Best” omfattar det absolut mest avancerade slangsortimentet från GlobalCore, som klarar kraven i den senaste ISO-standarden 18752 och kombinerar teknisk överlägsenhet med kostnadseffektivitet för de mest krävande kunderna.

Den överlägsna prestandan i ”Best-klassen” i förhållande till klasserna ”Better” och ”Good” definieras bland annat genom en 50 % mindre böjradie och 30 % högre flexibilitet (böjkraft). Slangen väger 20 % mindre och den utvändiga diametern är 25 % mindre. Tillåten arbetstemperatur är dessutom upp till 25 % högre och pulsbeständigheten och livslängden upp till fyra gånger större än produkter med klassificeringen ”Good”eller ”Better”.

• hydraulik

Parker Hannifin är en global Fortune 250-ledare inom rörelse- och styrteknik. Under 100 år har företaget hjälpt sina kunder till framgång inom många olika mobila och industriella användningsområden. Mer information finns på www.parker.com eller @parkerhannifin.

Thomas Karlsson

Presskontakt Group sales leader, Fluid connectors Nordic countries +46 (0)709 - 77 57 70