Pneumatisk ventilpaket sparar plats och kostnader – PVL-B2 från Parker

För Parker, världsledande inom rörelse- och kontrollteknik, är flexibilitet det viktigaste kravet när det handlar om lansering av nya produkter. I dessa tider när kunderna kräver allt mer av produkterna har den nya ventilserien PVL-B2 tagits fram för att klara alla olika maskinkonfigureringar och därmed leverera flexibilitet. Detta visar sig i det faktum att den nya ventilserien kan specificeras som en fristående ventil för en isolerad cylinder, eller kan några ventiler monteras ihop för att styra ett antal cylindrar i samma område. För kunden betyder detta att man med en enda ventilfamilj kan styra ett antal olika applikationer och därigenom minska lagerkostnaden.

Flexibiliteten är än tydligare för den stackningsbara modellen. Detta innebär att flera ventiler kan monteras som en enhet och därför ge kunden fördelar med gemensam matning och utlopp. För kunden innebär detta att installationen kan förenklas eftersom det endast krävs ett rör för tryckförsörjning och utlopp, vilket spar tid och pengar vid installationen. Parkers applikationskunskap kommer från många års erfarenhet från olika pneumatiska användningsområden. PVL-B2 har utvecklats med detta i siktet och ger kunderna lösningen för både växel- och likspänning, vilket gör att den kan användas i många olika applikationer.

Många kräver kompakta lösningar eftersom de har begränsat utrymme, och serien PVL-B2 är idealisk ur denna synvinkel, eftersom konstruktionen har optimerats för att ta så liten plats som möjligt. Detta gör det möjligt för kunden att minska storleken på det skåp ventilen installeras i. Dessutom är ventilen perfekt för rörliga applikationer, eftersom den är byggd i material med låg vikt.

Genom att bygga vidare på filosofin med inbyggd flexibilitet har den nya ventilserien fått två varianter av elektrisk aktivering, avsedda för olika driftmiljöer. För användning i skonsamma miljöer kan ventilen förses med en kontakt på 10 mm, för 24 VDC med kapslingsklassen IP40, och för användning i mer aggressiva miljöer en anslutning på 15 mm enligt DIN C med kapslingsklassen IP65, med möjlighet att välja bland flera olika spänningar.

Ventilerna i PVL-B2-serien kan byggas ihop och blandas i ett ventilblock. Ventilblocket kan vid behov förses med både matning och utloppsportar på antingen ena sidan eller på båda sidor. Ventilen finns med tre olika portalternativ för optimerat flöde, anpassat till cylindrar med diameter upp till
50 mm, antingen 6 eller 8 mm snabbanslutning eller gänganslutning G1/8’’. Dessa ventiler kan ge cylinderhastigheter över 1 m/s, beroende på faktorer som cylinderdiameter, portstorlekar och rördimensioner.

Magnetspolen kopplas in elektriskt med antingen en trestifts DIN-kontakt Form C på 15 mm, eller där vikt och storlek måste begränsas, en snap in-kontakt med kapslingsklass IP40 – ett alternativ som kan innebära lägre arbetskostnad tack vare att inkopplingen går snabbare. Varje ventilblock kan bestå av valfri kombination av monostabila, bistabila eller trelägesventiler. Den nya ventilserien PVL-B2 erbjuder full kompatibilitet med Parkers originalventiler i serierna PVL-B och PVL-C.