Pressmeddelande -

Stenull är mer än ett material för värmeisolering – skyddar även mot fukt och brand – PAROC Protection

Paroc, en av Europas ledande tillverkare av stenull, vill med informationskampanjen Paroc® Protection visa att stenull inte bara värmeisolerar utan även är obrännbart och skyddar mot fukt.

– Värmeisolering är en självklarhet i alla byggnader men genom att välja stenull får man dessutom skydd mot både brand och fukt, en bonus som kan spara både liv och pengar, säger Conny Löfving, produktchef brand på Paroc Byggisolering.

Paroc Protection vill påvisa de samlade egenskaper stenull har som byggmaterial. Värmeisolering är det primära men stenull är dessutom ensamt om att ha egenskaper som brand- och fuktskydd.

– Det är oerhört viktigt att informera om skillnaderna mellan olika isoleringsmaterial. Att få flera egenskaper som bonus i ett byggmaterial gör att byggnaden både blir mer brandsäker och att den klarar sig bättre mot fuktskador, säger Conny Löfving.

Som ett led i informationskampanjen har Paroc tagit fram en symbol för Paroc Protection. En stålskylt som ska påminna om de fördelar materialet har. Den ska tillsammans med utbildningsmaterial, både internt och för bygghandeln, öka kunskapen om de olika egenskaperna.

– Det viktiga för oss är att sprida kunskapen om stenull och synliggöra Paroc Protection. Hur vi kommer att använda skylten är för tidigt att säga men jag hoppas att den kommer att bli en garantisymbol för välisolerade byggnader som har högt brandskydd och goda fuktskyddsegenskaper, säger Maria Mehner, chef marknadsföring Paroc Byggisolering.

• byggisolering
  • energi
  • energibesparingar
  • energideklarationen
  • isolering
  • industrilokal
  • industrifakta
  • energisnål
  • energiklok
  • energiförbrukningen
  • mineralullsisolering
  • paroc
  • trähus- och entreprenörsdagarna
  • brandsäkerhet
  • fuktsäkerhet
  • värmeisolering
  • conny löfving
  • maria mehner
  • paroc protection
  • stenull

Paroc Group är en av de ledande tillverkarna av mineralullsisolering och lösningar i Europa. PAROC® produkterna omfattar byggisolering, teknisk isolering, fartygsisolering, sandwichelement och akustikprodukter. Vi har verksamhet i 13 europeiska länder ochtillverkning i Finland, Sverige, Litauen och Polen. Paroc Group ägs av ett antal institutionella investerare med Paroc-anställda som minoritetsägare. Vår omsättning år 2009 var EUR 317 miljoner och antalet anställda 1 992.

Maria Mehner

Presskontakt Marketing Manager Byggisolering 0500-46 91 78